fbpx
Special Drive

DÍVEJTE SE SPRÁVNĚ A VAŠE JÍZDA BUDE BEZPEČNĚJŠÍ A RYCHLEJŠÍ

25. 3. 2019

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Filip Šimer

Při zdokonalování řidičské úrovně budete potřebovat jednu dovednost, na kterou se často zapomíná. Správná technika pohledu je výborný pomocník pro každého nadšeného řidiče. Na vaše kamarády s ní pravděpodobně neuděláte žádný dojem, ale její přínos je obrovský.

Můj blog je o radosti z řízení. Vše začalo na okreskách, kterým jsem propadl hned po získání řidičáku a pokračovalo dlouhá léta na okruzích. V současnosti mě baví předávat získané zkušenosti, abyste se za volantem cítili bezpečněji a dosáhli na řidičskou úroveň, kterou si přejete. Vůbec nezáleží na tom, jestli jste právě dostali řidičák nebo už řídíte mnoho let. Zlepšovat se můžete neustále a ani k tomu nepotřebujete sportovní auto. Z celé plejády dovedností jako meziplyn, brzdění levou nohou, nebo dnes tak oblíbené driftování, je správná technika pohledu často opomíjená. Zkuste někomu říct, že jste se naučili lépe dívat do zatáčky a vnímat okolí. Bude ho pravděpodobně víc zajímat, jestli jste si koupili nová kola, nebo větší brzdy. Přitom právě správný pohled by vás měl velmi zajímat. Dodá vám sebejistotu při řízení, protože vidíte s velkým náskokem, co se děje před vámi. Navíc má vliv na to, jakým způsobem přidáte plyn při výjezdu ze zatáčky, nebo jak pracujete s volantem.

Správný pohled neznamená koukat jen dopředu. Bohužel hodně lidí to neví a dennodenně jsem svědkem řidičů koukajících na konec kapoty. Vy ale chcete koukat co nejdál ve směru jízdy a do okolí silnice. Vůbec nevadí, že kvůli tomu budete muset otočit hlavu a podívat se skrze boční okno do zatáčky. Děláte to proto, abyste měli co nejvíc informací o tom, co se děje před vámi. Ať už to je kvůli bezpečnosti, nebo při projížďce po vaší oblíbené okresce, kde si díky správnému pohledu můžete vybrat brzký nebo pozdní apex při průjezdu zatáčkou. Postupně, jak budete zrychlovat, poroste potřeba zrychlit i váš pohled. Platí totiž přímá úměra, že čím rychleji jedete, tím lépe se musíte koukat a předvídat.

„Podívejte se do zatáčky dříve, než zatočíte volantem“

Možná už vám při čtení předchozích řádků prolétla hlavou otázka, jaký je správný způsob vedení pohledu? Stručně řečeno váš pohled musí být o krok napřed oproti autu. Zní to docela jednoduše, ale je to těžší, než se zdá a proto vám to popíšu na praktickém příkladu. Představte si, že jedete po rovince a blížíte se k pravotočivé zatáčce. Vše začíná pohledem skrz celou zatáčku. Potřebujete totiž co nejlépe znát profil zatáčky. V tom je například rozdíl oproti závodnímu okruhu, kde znáte sled zatáček nazpaměť. Na okresce to funguje jinak. Najdete miliony typů zatáček od pomalých, přes rychlé, odklopené, nebo vícekrát zalomené. Každá zatáčka je svým způsobem originální. Teď, když víte, co je před vámi, se musíte zaměřit pohledem na brzdný úsek. Čím více se k němu přibližujete, tím více mu věnujte pozornost. Nechcete být překvapení spadaným listí, štěrkem, nebo námrazou, po které vám auto sklouzne. Ve chvíli, kdy se poprvé dotknete brzdy, je ta pravá chvíle, abyste přesunuli pohled o něco dopředu na vrchol zatáčky, tzv. apex. Pohled na apex vám totiž pomáhá vést auto zatáčkou a s každým metrem, co se mu budete blížit, začněte posouvat váš pohled dál na výjezd ze zatáčky. Na něm by už vaše oči měly zamířit k následující rovince nebo zatáčce a celé to opakujte znovu. Z tohohle příkladu můžete nabít dojmu, že váš pohled musíte fixovat jen na brzdný bod, apex a výjezd ze zatáčky. Já jsem je použil jen jako klíčové body, které určitě musíte vidět, ale v reálné situaci pohled vedete plynule celou zatáčkou a nikdy ho nezastavíte na jednom místě příliš dlouho. Jenom tak dokážete včas reagovat na nepředvídatelné situace, které se vám můžou přihodit. Mnohokrát jsem zažil, že mi nedalo auto přednost z vedlejší silnice, ale zachránil mě právě pohled a předvídání.

Při prvotních pokusech o zlepšení pohledu budete bojovat s pocitem, že jste odtržení od řízení, protože je vaše auto ještě v zatáčce, ale vy už koukáte za ní. Možná budete mít strach, že v zatáčce něco přehlédnete a způsobíte si defekt pneumatiky nebo dokonce větší škodu. Pokuste se najít příjemnou úroveň, kdy využíváte techniku pohledu, ale zároveň máte přehled o situaci těsně před autem. Jakmile si tohle zažijete a uděláte pokrok v technice pohledu, budete čelit dalšímu problému. Naučíte se koukat nejen dopředu, ale i do stran a proto se snadno přesytíte informacemi. Támhle uvidíte spadané listí, jinde stojící vodu na apexu, nebo v dálce několik srnek. Postupem času ale zjistíte, že si musíte zapamatovat jen určité procento informací a zbytek vám jen proletí hlavou. Kdyby se vám náhodou stalo, že se cítíte při tréninku pohledu přesycení informacemi, tak buď jedete příliš rychle, nebo to s pohledem přeháníte. Zkuste v takovém případě zvolnit tempo, abyste všechno stíhali.

Nyní už víte, jak se dívat do zatáčky a jaká jsou úskalí prvních pokusů. Vám by se možná hodilo nějaké měřítko, podle kterého si můžete porovnat, jestli se váš pohled zlepšuje nebo ne. Tím měřítkem pro vás budou chvíle, kdy zahlédnete něco nečekaného dříve, než jste byli dosud zvyklí. Představte si, že jedete v noci a s velkým předstihem zahlédnete neosvětleného cyklistu, kterého byste dříve neviděli a těsně před ním tak museli strhnout volant, abyste se vyhnuli srážce. Podobně vás může zaskočit zvíře stojící za zatáčkou, které ale díky trénovanému pohledu uvidíte ještě před najetím do zatáčky. U pohledu nejde stanovit jedno konkrétní měřítko kvality jako u sprintu na 100 metrů. Pohled je víc o vašich subjektivních pocitech a jistotě, že jste potenciálně krizovou situaci vyřešili včas a bez rizika.

Spolu s tím, jak se bude zlepšovat váš pohled, začnete vnímat jeho vliv i na způsob, jakým přidáváte plyn a zatáčíte volantem v zatáčce. Dost možná jste až dosud nekoukali daleko dopředu a do stran a tím pádem přidávali a ubírali plyn během průjezdu dlouho zatáčkou hned několikrát. Moje doporučení je následující. Zkuste se v takové zatáčce dívat co nejdál, držte konstantní množství plynu od nájezdu do zatáčky a odhadněte, kdy je správné místo na přidávání plynu. Tohle místo poznáte tak, že od něj až na výjezd ze zatáčky nebudete muset ubrat plyn. Naprosto stejný způsobem bude mít správný pohled vliv i na práci s volantem v zatáčce. Řidič, který se nedívá správně, má sklon několikrát v průběhu zatáčky měnit polohu volantu podle toho, co právě vidí těsně před autem. Trénovaný řidič se bude snažit pohledem najít rovinku za zatáčkou a podle toho si zvolí, jakou stopou pojede, aby s volantem nemusel příliš pracovat.

Sluší se poznamenat, že pohled je přínosný i pro bezpečnou jízdu na veřejné komunikaci. Vezměte si takovou dálnici. Když jedete za nějakým autem v levém pruhu a umíte se koukat podél jeho levého boku, tak máte vyhráno. Nereagujete pouze na pohyb auta před vámi, ale vidíte i co se děje vpředu a tím si budujete bezpečnou rezervu na řešení nepředvídatelné situace.

„Využívejte okolí silnice jako nápovědu, když není vidět za zatáčku“

Stejně jako v životě není nic ideální, i pro zatáčky platí, že všechny nejsou krásně přehledné. Co tedy dělat v případě, když za zatáčku není vidět? Skvělou nápovědu vám dá okolní krajina, sloupy elektrického vedení, alej stromů nebo dopravní značka vyčnívající nad terén. To si lze představit docela hravě, když se blížíte k zatáčce přes horizont, za který není vidět. Snažte se vytušit, kam silnice povede. Vidíte například stromořadí nebo elektrické sloupy za horizontem? Využijte toho. Je to sice malá nápověda a nejde se na ní úplně spolehnout, ale je rozhodně lepší, než koukat na konec kapoty a čekat, jaké překvapení na vás čeká za horizontem.

Samostatnou kapitolou je technika pohledu v noci. Rád se chodím projet na okresku a nejlépe, až se setměním, protože pak je slabší provoz. Jenže padající tma zcela mění nároky na řidiče a jeho pohled. Ve dne například rozpoznáte zvěř stojící u silnice na vzdálenost desítek metrů, ale za tmy jen velmi obtížně. V noci musíte vnímat výrazně více z okolí silnice, protože vám nižší viditelnost dává méně času na řešení situace. Má to ale i své kladné stránky, protože v noci snadno vidíte ostatní auta díky jejich světlům. Ale je tomu tak vždy? Co když jedete za nějakým autem v zatáčce, za kterou se ho chystáte předjet? Auto před vámi osvětluje silnici a snadno se v jeho světelném kuželu schovají světla od protijedoucího auta. Jenže vy se chystáte předjíždět a malér je na světě. Proto vám dám jeden tip, kam byste se měli koukat. Ať jedete do levé nebo pravé zatáčky, protijedoucí auto vždy osvítí bok auta před vámi. A co dělat v situaci, když jedete proti autu, které vás oslňuje? Zkuste se podívat na šířku silnice, abyste se bezpečně vyhnuli, ale nikdy nekoukejte do jeho světel, protože vás oslní. Koukněte se raději na krajnici, ať můžete odhadnout, kam až můžete s autem uhnout.

 „Jak správným pohledem zrychlit na závodním okruhu“

Pohled má svoje opodstatnění nejen na okresce, ale taky na závodním okruhu. Dobře si pamatuji, že jsem dříve jezdil na okruh docela často a nabil pocitu, že jsem na hranici nejlepšího času, který jde s naší M3 zajet. Byla hodinářská práce najít, kde jsou schované desetinky. Jednou mě napadlo si dát kameru na přední okno a natočit svůj pohled. Po jízdě jsem si zhodnotil, že nekoukám dostatečně dopředu. V důsledku toho jsem přidával plyn na výjezdu ze zatáčky moc pozdě a ztrácel drahocenný čas. Cíleně jsem se na svou chybu zaměřil, snažil se koukat co nejdál a současně s tím přidával plyn dříve. Dodnes si pamatuji, že jsem si v některých místech vypomáhal pomocí orientačních bodů. Například na Autodromu Brno jsem v poslední zatáčce koukal po tribuně na cílové rovince. Jakmile se mi objevila za pravým předním sloupkem, byl to pro mě signál postupně přidávat plyn a vyjet co nejrychleji ze zatáčky. Tahle na první pohled zanedbatelná změna pohledu mi pomohla ukrojit desetiny z času na kolo nejen v Brně, ale i Mostě. V podobném duchu se nese i video níže s pilotem Formule 1 Kevinem Magnussenem. Uvidíte na něm obrovský rozdíl mezi technikou pohledu Kevina a běžného řidiče.

Kevin Magnussen’s eye tracking vs. normal people from formula1

Tak co, přesvědčil vás tenhle článek o důležitosti pohledu? Zkuste se projet na okresce a chvíli se zkoušet dívat dál a lépe. Uvidíte, že po prvotních obtížích se lepší pohled stane pevnou součástí vašich dovedností. Pokud by vám na správném vedení pohledu nebylo něco jasné, klidně se mě zeptejte. Nebude to žádná ostuda. Techniku pohledu pravidelně trénuji při coachingu s úplnými začátečníky i těmi nejlepšími klienty.

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Filip Šimer

CHCETE SE ZLEPŠOVAT?

Na řízení auta je krásné, že se můžete stále učit něco nového. Pokud chcete řídit jako gentleman a zvládnout pevnou rukou jakékoliv auto, mohl by vás zajímat coaching sportovní jízdy.