fbpx
Special Drive

Naučte se ovládat volant, aby auto neovládalo vás

16. 5. 2019

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Filip Šimer

Pravděpodobně jste zvyklí držet volant v pozici “tři čtvrtě na tři”, jak vás učili v autoškole. Správnou pozicí rukou to ale nekončí. Jak zvládáte další návyky při ovládání volantu, jako je dominance tlačné ruky, způsoby ručkování, plynulost zatáčení, nebo jemnost ovládání? Když se tohle všechno naučíte, získáte větší jistotu a vaše jízda bude bezpečnější, lépe ucítíte limit přilnavost předních kol a bude mít pod kontrolou přenos váhy vašeho auta. Já vám ukážu jak na to.

„Pro snadné ovládání auta potřebujete správnou pozici za volantem“

Vše začíná správnou pozicí za volantem. Zkuste tomu věnovat pár minut a nastavte si pozici správně. Pokud potřebujete trochu inspirace, takhle sedím v autě já.

Pokud s nastavením pozice za volantem bojujete, mám pro vás jeden tip. Upravte si polohu sedačky, sklon opěradla a případně podélný posuv volantu tak, abyste dokázali položit zápěstí na vršek volantu, ale nevytáhli přitom ramena ze sedačky. Když tohle máte a spustíte ruce na ramena volantu, měli byste mít v lokti o trochu větší úhel než 90°. To bychom měli a teď vzhůru na ovládání volantu. 

„Držte volant jemně a ne křečovitě“

Pro sportovní jízdu potřebujete vysokou přesnost a k tomu, abyste takové přesnosti dosáhli, musíte být jemní. Je to jako provlékat nit okem jehly. S křečovitě sevřenýma rukama tady nepořídíte a to samé platí pro řízení. Nezatínejte ruce na volantu, protože sevřenýma rukama auto nepřinutíte chovat se, jak si přejete. Jenom se tím rychleji unavíte. Ruce potřebujete mít co nejvolnější, abyste vnímali všechny informace o chování auta. Moje doporučení je, držet volant jen takovou silou, že vám skoro vyklouzne z ruky. Lépe ucítíte jemné detaily o chování auta. Poznáte, jak se pneumatika opře do bočnice při zatočení nebo kdy auto ztrácí přilnavost. Kdo má předokolku s ostře nastaveným samosvorným diferenciálem, je v trochu jiné situaci, protože takové auto má tendenci vytrhnout volant z ruky. To je ale spíš případ závodních aut, vy držte volant zlehka.

Pokud vám dělá problém se za volantem uvolnit, mám pro vás jeden tip. Přišel jsem na něj při sledování záběrů z rallye. Peter Solberg jezdil s otevřenou pusou a já si tenhle návyk vysvětloval tak, že chce za jízdy zůstat uvolněný. Jel jsem se projet ještě ten večer a po pár minutách bylo jasno. Došlo mi, že strnulost začíná v hlavě a nejdřív se projevuje v obličeji. Pokud sevřete čelist, jste jen krůček k tomu zatínat svaly po celém těle. Proto se během coachingu dívám řidičům do obličeje, okamžitě totiž vidím náznaky strnulosti. Krom toho mimika obvykle prozradí jakoukoliv nejistotu. Možná budete s otevřenou pusou vypadat trochu směšně, ale rozhodně to stojí za vyzkoušení.

„Výchozí pozice rukou“

Na silnicích můžete často vidět řidiče držící volant jednou rukou za horní část a spoustu dalších špatných způsobů, nepoužitelných při sportovní jízdě a vlastně nevhodných pro jakékoliv řízení auta. Správná výchozí pozice rukou na volantu, je takzvaně „ve tři čtvrtě na tři“. Možná vás v tu chvíli napadne, kde to vzniklo a proč nemůžu držet volant třeba za spodek? Důvodů je více, ale já zmíním tři. Prvním je rozsah, kam až dokážete otočit volantem. Když budete mít ruce ve výchozí pozici, tak snadno otočíte volantem o 180° bez přehmátnutí. Je to rychlé a většinu situací na silnicích vyřešíte právě tímhle způsobem. Druhým důvodem je bezpečnost. V případě nehody je pozice rukou ve výchozí pozici nejvhodnější, aby airbagu nic nepřekáželo a nafoukl se do prostoru mezi vaše ruce. Posledním a pro vás nejdůležitějším důvodem je kontrola nad tím, jak jsou natočená kola. Představte si situaci, kdy jedete v zimě do zatáčky, která je v první polovině namrzlá a v druhé suchá, protože na ní svítí sluníčko. V namrzlé části vám auto bude klouzat ven a vy pravděpodobně začnete ručkovat po volantu ve snaze zatočit. Větší rejd do zatáčky vůbec nepomůže, auto stále klouže ven a vy ztrácíte přehled, jak máte natočená kola. Na suché části zatáčky se přední natočená kola tzv. chytnou a plný rejd vás katapultuje na opačnou stranu silnice. V podobných situacích je těžké reagovat správně a ještě těžší to bude bez rukou ve výchozí pozici. Co když ale potřebujete větší rejd, než jaký zvládnete překřížením rukou? Jednoduše zvolíte jeden z typů správného ručkování a nikdy neztratíte přehled o natočení kol. Než se podíváme na to, jak správně ručkovat do zatáčky, je nutné si říct, která ruka je při zatáčení dominantní.

 

„Zatáčejte tlačnou rukou, ne tažnou“

Práce s volantem není jen o jemnosti a správné pozici rukou. Při zatáčení používáte sice obě ruce, ale na jednu z nich kladete vždy důraz. Představte si, že jedete do levé zatáčky. Jaká ruka bude při zatáčení dominantní? Pokud jste jako většina řidičů, tak asi řeknete, že levá. Jenže to je špatně. Ruku, která je na straně zatáčky, nazývám tažnou a ruku na vnějšku zatáčky tlačnou (v našem případě pravačka). Teď vám vysvětlím, proč je klíčové dávat při zatáčení důraz na tlačnou ruku.

Ve prospěch tlačné ruky mluví plocha, kterou jste v kontaktu s volantem. Tlačnou rukou držíte volant i v ostré zatáčce celou dlaní, zatímco tažnou jen hranou palce. Pro příklad použiju ostrou zatáčku, do které musíte překřížit ruce. Jakmile zatočíte volantem o více než 90 stupňů, dlaň tažné ruky je na spodku volantu a postupně přestává držet volant, až ho táhne jen palec a to je příliš malá plocha pro vnímání auta. Naproti tomu dlaň tlačné ruky je v kontaktu až do celého překřížení rukou a máte díky ní mnohem více informací, i kontroly. Když zatáčíte spíš tažnou rukou, máte tendenci ruku pokrčit a tím viset na volantu a trochu se k němu přibližovat. Kvůli tomu ztrácíte oporu sedačky, jemnost a schopnost rychle reagovat. Navíc se ošidíte o informace, které vám jinak dává volant. Tlačná ruka se oproti tomu při zatáčení narovnává, a když je dominantní, tlačí vás dozadu a tím pomáhá udržet kontakt se sedačkou.

„Plynulost je klíčem ke správnému ovládání volantu“

Jakmile se vám pod kůži dostane návyk s tlačnou rukou, nastává čas na zdokonalování se v plynulosti. Zkusili jste si někdy při zatočení do zatáčky škubnout prudce volantem? Vaše auto dost pravděpodobně zareagovalo náznakem smyku a pneumatiky začaly pískat. Tak málo stačí, abyste auto vyvedli z rovnováhy. Proč to říkám? Chci na tom ukázat, že při zatočení je klíčová plynulost s jakou otočíte volantem do zatáčky. Snažte se, abyste s volantem pracovali co nejjemněji. Nejdůležitější je první okamžik zatočení, kdy musíte být extrémně jemní. Ucítíte díky tomu, jak se auto začíná zatěžovat do tlumičů a kolik přilnavosti mají vnější kola.

 

„Předvídejte, jak je zatáčka ostrá a podle toho zvolte ručkování“

Ručkování je typický nedostatek u většiny řidičů. Často vidím, řidiče komplikujícího si život zbytečným přehmatáváním a podáváním volantu. Situace se stává o to rizikovější, čím silnější auto řídí. Není skoro jediný absolvent mého coachingu, u kterého bych se alespoň na moment nezastavil u ručkování. Pojďme se na to kouknout podrobně, ať už to umíte jednou pro vždy.

Rozděluji ručkování na tři typy podle toho, o jaký úhel potřebuji otočit volant. Prvním typem je křížení rukou. To vám bude stačit na většinu zatáček. Nebojte se otočit volant o 180 stupňů a mít u toho překřížené ruce. Až sem je to správně, ale při větším otočení volantu už byste měli ruce překroucené a proto budete potřebovat druhý typ ručkování. Pusťte si video níže, kde popisuju, jak má takové ručkování vypadat. Z videa to jde snáze pochopit. Třetí typ ručkování použijete ve chvíli, kdy ani tolik nepotřebujete vědět, jak máte natočená, ale spíše vás zajímá nasměrování auta. To je například při driftování na sněhu nebo při parkování. V těchto případech zcela klidně ručkujte po volantu, nebo si ho nechte protáčet v dlaních.

Teď už víte, kde mít dlaně, jak zatáčet, jak ručkovat, ale chybí vám poslední dílek do skládačky. Předvídání. Můžete být mistři v ručkování, ale když se neumíte podívat do zatáčky nebo nedokážete odhadnout, jak se vaše auto zachová, tak je vám celé mistrovství k ničemu. Zkuste se včas podívat do zatáčky nebo letmo pohlédněte na navigaci a odhadněte, jak ostrá zatáčka je před vámi. Podle toho si vyberte typ ručkování. Je chyba, když zvolíte překřížení rukou a v zatáčce zjistíte, že vám překřížení rukou nebude stačit. Instinktivně v tu chvíli začnete přesouvat ruce po volantu, jak vás napadne, a tím přestáváte mít přehled o tom, jak jsou kola natočená. Chyba v takových případech nesouvisí s typem ručkování, ale se špatným předvídáním situace. Pro příklad jsem vám sem přidal video s Walterem Röhrlem  v Porsche 911 na ledu. Krásně na něm uvidíte, s jakou lehkostí Walter zatáčí. Už dopředu ví, jak moc auto sklouzne a podle toho ručkuje. Nemusíte řídit jako Walter, ale rozhodně můžete zvládnout ručkovat stejně jako on.

Jak vidíte, práce s volantem vypadá na první pohled jednoduše, ale v reálu je mnohem složitější. Vy si zkuste zapamatovat, že máte držet volant ve výchozí pozici, zatáčet tlačnou rukou, být velmi jemní při zatáčení a aplikovat tři typy ručkování podle potřeby. Pokud tohle zvládnete, můžeme se na coachingu rovnou věnovat pokročilejším technikám.

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Filip Šimer

CHCETE SE ZLEPŠOVAT?

Na řízení auta je krásné, že se můžete stále učit něco nového. Pokud chcete řídit jako gentleman a zvládnout pevnou rukou jakékoliv auto, mohl by vás zajímat coaching sportovní jízdy.