fbpx
Special Drive
Hodnocení
Jakub Štern
Subaru BRZ
Praga Arena
21.10.2019
Cíl
Sportovní svezení na okresce
Zvládnuté
  • Plynulost

    Při řízení je občas potřeba dělat vše rychle, ale nikdy zbrkle. Je důležité neškubat s volantem, ani když potřebujete rychle měnit směr. Pohyby musí být sice rychlé, ale plynulé. Ani plyn nepřidávejte prudce. Snažte se naladit na auto, které řídíte a udržujte si rytmus. Přejít na článek >

  • Naklánění hlavy do zatáček

    Hlavu v autě nenaklánějte. To totiž zkresluje perspektivu. Výjimkou je jen chvíle, kdy se řidič potřebuje vyklonit ze sedačky, aby viděl přes sloupek karoserie do ostré zatáčky.

  • Ručkování – motokáry

    Při řízení motokáry využijte strmého řízení. Není nutné ručkovat a tak mějte ruce stále ve stejně pozici na volantu. Díky tomu dokážete jemněji a přesněji motokáru ovládat a máte ruce vždy připravené na kontra při powerslidu.

  • Brzdění levou nohou

    Brzdění levou nohou je dovednost, kterou můžete zužitkovat na mnoho způsobů. Zde je pár tipů, jak položit skvělé základy:

    1. Levou nohu mějte vždy opřenou o patu.

    2. Levá noha by měla být neustále v kontaktu s brzdou, aby byl začátek brzdění plynulý a hladký.

    3. Levou nohu nemusíte mít v kontaktu s brzdou celou plochou vaší podrážky, ale klidně podrážkou o hranu brzdy, tzn. levá noha tlačí na brzdu ze šikma.

    4. Trénujte levou nohou v klidu při 90 - 110 km/hod. To proto, kdybyste se spletli, tak máte asi 3 až 4 sekundy se "probudit" a brzdu pustit jinak zabrzdíte ostře.

    Netrénujte brzdění levou v těchto situacích.

    1. Ve velmi nízké rychlosti.

    2. Na mokru.

    3. V noci.

    4. Pokud za vámi někdo jede a tlačí se na vás.

Zlepšit pro příště
  • Jízda stylem plný plyn – plná brzda

    Na motokárách je potřeba minimalizovat čas, kdy nepřidáváte plyn, nebo nebrzdíte naplno. Cílem je sešlápnout plný plyn co nejdříve a brzdit co nejpozději a na plnou brzdu. To ale neznamená, že na brzdový, nebo plynový pedál "skočíte" a ztratíte tak přilnavost pneumatik. Nástup na pedály musí být progresivní a rychlý, ale ne dupnutím.

  • Pohled

    Pro bezpečnou jízdu potřebujete vnímat nejen nejbližší okolí silnice, ale i širší prostor. Při průjezdu zatáčkou je nutné se dívat přes 3 důležité body:

    1. Koukat na celý brzdný úsek, jakmile se přibližujete k místu brzdění. Toto je snadné, protože auto míří vpřed a vy taky koukáte přímo vpřed.

    2. Ve chvíli, kdy začínáte brzdit, pohled začněte plynule přesouvat do zatáčky. Toto je nejnáročnější část, protože vaše auto brzdí a stále jede rovně, ale vy už potřebujete koukat stranou do zatáčky.

    3. Obdobně jako bod 2) i zde při přiblížení k vrcholu zatáčky už musí pohled směřovat do nadcházející zatáčku, nebo na rovinku za zatáčkou. Přejít na článek >

  • Stopa v zatáčce – styl V-shape

    Na okruhu, motokárách, nebo na simulátoru se hojně využívá intenzivní brzdění na rovná kola s následným dobrzďováním do zatáčky. Uvnitř samotné zatáčky dost často pojedete na 2 apexy. Výsledná stopa má tvar V a použijete to zejména pro auta, které mají vysoký výkon. Detailně to vypadá následovně:

    1. První apex bude někde v první polovině zatáčky. Velmi často se brzdí skoro až do prvního apexu.

    2. Mezi apexy auto tzv. otočíte za roh a právě v tuto chvíli musíte být na auto co nejhodnější, protože zatáčíte velkým rejdem a přílišné přidání plynu nebo zabrzdění může auto rozhodit.

    3. Druhý apex bude někde ve druhé polovině zatáčky a z něj začnete postupně přidávat plyn a vyjíždíte ze zatáčky.

  • Technika brzdění

    Na okruhu se brzdí krátce a intenzivně. Nejzazší brzdný bod se dá najít jednoduchým postupem. Ten vám ukážu na příkladu cílové rovinky a brzdění do šikany na Autodromu Most:

    1. Na rovince začněte brzdit o něco dříve, než vám napovídá pocit (takže například budete brzdit u cedule 250 m, místo abyste začali brzdit až u cedule 200 m).

    2. Využijte naplno vaše brzdy a přilnavost pneumatik, aby nezasáhlo ABS, které prodlužuje brzdnou dráhu, ale abyste brzdili co to jde. V případě zásahu ABS, nebo blokování kol, uberte brzdný účinek tak, aby se kola točila, ale stále jste brzdili a poté opět brzdit až na hranici ABS (tento manévr probíhá velmi rychle)

    3. Zpomalujte takto až do okamžiku, kdy se dostanete na rychlost vhodnou k průjezdu zatáčkou.

    4. V tento moment si odměřte zbývající vzdálenost do zatáčky (což může být třeba 110 metrů).

    5. V dalším kole posuňte brzdný bod od 10 m oproti předchozímu kolu (v našem případě tedy na 240 m) a opět využijte brzdy naplno. Protože brzdíte stejně intenzivně jako v předchozím kole, měl by moment správné rychlosti pro zatočení přijít o 10 m dál (v našem případě na 100 m).

    6. V dalším kole opět posuňte brzdný bod o 10 metrů a odměřte vzdálenost k dobru (teď už to bude například 90 metrů).

    7. Takto pokračujte, až vám nezbude žádná vzdálenost k dobru. Tím jste nalezli nejzazší brzdný bod, který pro uvedený příklad vychází na 140 m.

    Vyvarujte se tendenci zkoušet brzdit intenzivněji a intenzivněji v jednotlivých kolech. Brzdný bod se hledá vždy při maximálním brzdném účinku!

Výhledově
  • Schopnost vyhovět motokáře

    Stěžovat si, že motokára nezatáčí nebo nebrzdí vás nijak neposune. Berte řízení motokáry, která je špatně nastavená, jako mentální cvičení. V případě, že motokára reaguje pomaleji na plyn, začněte jednoduše přidávat plyn ještě před výjezdem ze zatáčky. Podobně, když motokára hůř brzdí, můžete zvolit alternativní stopu, snažit se udržovat motokáru v rychlosti a jet čistě. Takto se přizpůsobte podmínkám a můžete zajet velmi slušný čas. Navíc zlepšujete své řidičské dovednosti.

  • Uvolněné ruce

    Volant držte zlehka a jen nezbytně nutnou silou. Pokud ho budete držet křečovitě, tak volant vám sice bude dávat zpětnou vazbu tím, že ztuhne, zlehkne, ale vy ji neucítíte. Uvedu to na pěkném příkladu - najíždíte do pravé zatáčky na sněhu a zničehonic dostanete přetáčivý smyk. Auto hodí zadkem vlevo a volant se chce přirozeně vytočit taky vlevo, ale vy mu to díky křečovitým rukou nedovolíte a stále ho držíte ve směru doprava. Tím bráníte autu, aby vám napovědělo, co dělat. Přejít na článek >

  • Brzdění levou nohou – pokročilé

    Pokud zvládnete základní návyk, jak levou nohou ovládat brzdu, tak toto jsou 4 možnosti, jak využít brzdění levou nohou při nájezdu do zatáčky:

    1. Pozvolna brzdíte, ale volant držíte ve stejném rejdu.

    2. Pozvolna brzdíte a dotáčíte volant do stále většího rejdu, tzn. např. z rejdu 45 na 90 stupňů. To se vám hodí v případech, kdy například zatáčka na okresce utáhne nebo je na silnici nějaká překážka.

    3. Pozvolna brzdíte a ostřeji dotočíte volantem do rejdu, tzn. např. z rejdu 45 na 180 stupňů. Vyvoláte tím přetáčivý smyk, který se hodí pro jízdu na sněhu.

    4. Současné brzdění a přidávání plynu. Brzdění přenese váhu na přední kola a současné přidávání plynu přenese váhu na zadní kola. Výsledkem je, že auto je zatížené na předních i zadních kolech a je v nájezdu do zatáčky velmi stabilní. Jenom pozor, nerado v takovou situaci mění směr. Toto použijete tam, kde už např. na okruhu jedete v nájezdu do zatáčky tak rychle, že hrozí přetáčivý smyk.

  • Poťukávání brzdy a plynu

    Motokáry fungují jinak než auta. Cílem při řízení motokáry v půjčovně je udržet vysoké otáčky motoru, který je s osou a koly spojený přes variátor. Vzdáleně to připomíná turbo, která má prodlevu po sešlápnutí plynu. Místo, aby řidič v zatáčce odstoupil z plynu a čekal na přidání až na výjezdu, lze pomocí poťukávání plynu nebo brzdy udržet vysoké otáčky motoru a tím rychlejší výjezd.

  • Průjezd zatáčkou

    Zatáčku si rozdělte na 3 fáze. Jsou sice atypické zatáčky, které jde projet na plný plyn, nebo naopak ji celou probrzdíte, ale my se zaměříme na "typizovanou" zatáčku např. o 90 stupňů.

    1. Zabrzděte na "velké brzdy". To je fáze, kdy jedete na rovná kola a intenzivně brzdíte. Proč velké brzdy? Velké od slova, že snižujete velký rozdíl rychlostí nebo také, že šlapete velkou silou do brzdy. Na okresce toto berte s rezervou a "velké brzdy" nahraďte za "brzdit s rozumem".

    2. Dobrzdění do zatáčky = trail braking. Při této fázi snižujte brzdný účinek tak, jak otáčíte volantem do zatáčky. Jinými slovy nejde o hodně zatočit volantem a do toho stále intenzivně brzdit. To by přední kola nezvládla a auto by šlo do smyku. Můžete však trochu zvýšit tlak na brzdu (např. ze 30 na 40%) a o trochu více zatočit = aktivní trail braking. Musí to však být v rozumných mezích. Použijete to např. tehdy, kdy najíždíte do zatáčky a cítíte, že zvolená stopa a trail braking vás nedostanou na apex a bude vám od něj chybět metr nebo dva. Proto již v nájezdu můžete trochu přidat brzdu, o trochu více zatočit a snažit se auto stočit na zamýšlený apex.

    3. Postupně zrychlujte a odjíždějte ze zatáčky. Zrychlování by mělo být postupné a nikdy nepřidávejte plyn náhle.

  • Předjíždění – motokáry

    V půjčovnách motokár se objevuje velké množství nezkušených a pomalých řidičů. Nejlepší způsob, jak je předjet, je ze zatáčky před rovinkou vyjet co nejrychleji a nejčistěji, na rovince nabrat rychlost a před další zatáčkou pomalejšího řidiče předjet na brzdách. Předjíždění na výjezdu je téměř nemožné, protože všechny motokáry jsou rámcově stejně rychlé.

  • Zajetí licence

    Ve většině půjčoven motokár lze po zajetí stanoveného času získat "licenci" na rychlejší motokáry. To je většinou čas, který běžný má běžný řidič problém dosáhnout. Nastavit si získání licence, je dobrý tréninkový cíl. Zkuste to provést následovně:

    1. Nesnažte se přenést si na motokáru všechny návyky z auta. Motokára funguje jinak a musíte se jí přizpůsobit.

    2. Nastudujte si trať, zjistěte kudy vede správná stopa (k tomu se dá využít i video) a vryjte si ji do paměti včetně každého přidání plynu a přibrzdění.

    3. Jeďte čistě, s minimem smyků, ale téměř na hraně. Motokára je lehká a udrží se v zatáčkách ve vysoké rychlosti, pokud ji budete jemně ovládat.

Přehled hodnocení

Kam dál?