- Ohleduplnost
Ohleduplnost končí tam, kde na veřejné silnici donutíte ostatní řidiče udělat něco, co nechtějí. Ať už řidič protijedoucího auta musí jen ubrat plyn, lehce přibrzdit, strhnout auto ke své krajnici až po krizové brzdění a vyhnutí se srážce. Obdobně vůči autům, které jedou ve stejném směru jako vy. Je bezohledné někoho předjet rychlostí 200 km/hod, protože se může leknout nebo mu najíždět tzv. na kufr. Důležité je vždy předvídat možné situace v provozu a nevytvářet svým chováním stresové situace pro ostatní. Vaše projížďka po okresce nesmí být na úkor někoho jiného.
- Jistota
Jedním ze znaků, že má řidič jízdu pod kontrolou, je jeho jistota za volantem. Je potřeba řídit tak, abyste nezmatkovali, zůstávali v klidu a vzbuzovali důvěru u spolujezdců. Pokud vám to nejde, pravděpodobně potřebujete ubrat na rychlosti. Jedním ze znaků, že jste si jistí za volantem je, že každou zatáčku projíždíte stejně. Můžou tam být chyby v průjezdu zatáčkou, technice pohledu nebo podřazování, ale hlavně jezdit stejně. Jistotu totiž nebude vzbuzovat řidič, který jednu zatáčku probrzdí, druhou podřadí podřadí s cuknutí, přestože běžně řadí bez cukání a v neposlední řadě když řidič neustále koriguje směr v zatáčce, protože kouká jen před kapotu.
- Plynulost
Při řízení je občas potřeba dělat vše rychle, ale nikdy zbrkle. Je důležité neškubat s volantem, ani když potřebujete rychle měnit směr. Pohyby musí být sice rychlé, ale plynulé. Ani plyn nepřidávejte prudce. Snažte se naladit na auto, které řídíte a udržujte si rytmus. Přejít na článek >
- Posez za volantem – motokára
Dodržujte následující body, pokud to nastavení sedačky v motokáře umožňuje:
1. Při plně sešlápnuté brzdě musí být levá noha lehce pokrčená.
2. Nastavte si výšku volantu tak, abyste měli pokrčené ruce a v lokti byl úhel cca 120 stupňů.
3. Pamatujte na to, že vaše váha je srovnatelná s váhou motokáry, takže když si sednete moc dopředu nebo dozadu ,tak to bude mít vliv na nedotáčivé nebo přetáčivé chování motokáry. Přejít na článek > - Naklánění hlavy do zatáček
Hlavu v autě nenaklánějte. To totiž zkresluje perspektivu. Výjimkou je jen chvíle, kdy se řidič potřebuje vyklonit ze sedačky, aby viděl přes sloupek karoserie do ostré zatáčky.
- Pozice rukou na volantu
Volant je nejlepší držet na ramenech (3. a 9. hodina), protože v této pozici máte největší rozsah pohybu při zatočení. Navíc mají ruce kontakt s rameny volantu a nestojí v cestě airbagu při autonehodě. Pokud máte auto s řazení s pádl pod volantem, tak se vám pádle budou lépe ovládat právě při pozici na 3. a 9. hodině. V neposlední řadě máme vypozorováno, že držení volantu na 2. a 10. hodině nutí řidiče začít přeručkovávat dříve než když mají ruce na 3. a 9. hodině. Přejít na článek >
- Palce na ramenech volantu
Palce stačí mít jen volně na ramenech volantu a to nejen na rovince, ale zejména v zatáčce, čímž získáváte lepší zpětnou vazbu od předních kol. Pozice palce je obzvlášť důležitá, když pojedete do zatáčky a auto dostane přetáčivý smyk. V tu chvíli je potřeba dát tzv. kontra rejd, lidově jen kontra a to právě dáte snadněji tak, že budete mít palce opřené o ramena volantu. Pokud byste naopak palce dávali zvenku věnce v zatáčce, tak volantem do kontra otočíte jen tak, že sevřete volant v dlani, ale to je v rozporu s uvolněností. Přejít na článek >
- Uvolněné ruce
Volant držte zlehka a jen nezbytně nutnou silou. Pokud ho budete držet křečovitě, tak volant vám sice bude dávat zpětnou vazbu tím, že ztuhne, zlehkne, ale vy ji neucítíte. Uvedu to na pěkném příkladu - najíždíte do pravé zatáčky na sněhu a zničehonic dostanete přetáčivý smyk. Auto hodí zadkem vlevo a volant se chce přirozeně vytočit taky vlevo, ale vy mu to díky křečovitým rukou nedovolíte a stále ho držíte ve směru doprava. Tím bráníte autu, aby vám napovědělo, co dělat. Přejít na článek >
- Tlačná ruka
Při zatáčení je dominantní tlačná ruka. Dává totiž lepší oporu o sedačku a je po celou dobu otočení volantu v kontaktu s věncem, zatímco tažná ruka nedává oporu a fyzicky ji není možné udržet celou plochou na volantu. Přejít na článek >
- Ručkování
Ručkování úzce souvisí se správným pohledem. Pro správné ručkování je nutné se dobře dívat vpřed a správně zvolit jeden z typů ručkování podle úhlu zatáčky:
1. Křížení rukou až o 180 stupňů.
2. Tlačná ruka pouští volant a zůstává na volantu na obvyklém místě, otočení volantem tažnou rukou o 90 stupňů, tak aby spodní část volantu dojela k tlačné ruce, uchopení tlačnou rukou a zatáčení. Tomuto typu říkáme tzv. na Waltera podle legendárního závodníka Waltera Rohrla.
3. Přeručkovat (při parkování, otáčení na malém prostoru apod.) případně pouštět volant (při driftování). Přejít na článek > - Řazení
Mezi převody 2-3 a 4-5 a opačně řaďte šikmo. Nikdy ne vpřed/dozadu – do strany – vpřed (tzv. za roh, ať nehrozí riziko zařazení špatného převodu).
- Spojka na jedničku
Spojku vystavujte do záběru opřením o koberec a nikoliv s patou ve vzduchu. Postup je následující:
1. Našlápněte si spojku přes špičku.
2. Poté podle rozsahu spojkového pedálu buď ihned opřete patu o koberec (krátký chod spojky) nebo ji kousek posuňte vzduchem a až pak opřete (dlouhý chod spojky).
3. Nechte spojkový pedál klouzat o podrážku až do záběru. V patě opřené o zem máte větší oporu i cit (rozhodující je vzdálenost pata - špička), než když jí držíte ve vzduchu (vzdálenost kyčel jako nejbližší opěrný bod a špička)
4. Po rozjetí auta pusťte spojku úplně.