fbpx
Special Drive
Hodnocení
Jakub Štern
Subaru BRZ
Hořovice letiště
13.11.2021
Cíl
Ovládání BRZ ve smyku
Zvládnuté
  • Naklánění hlavy do zatáček

    Hlavu v autě nenaklánějte. To totiž zkresluje perspektivu. Výjimkou je jen chvíle, kdy se řidič potřebuje vyklonit ze sedačky, aby viděl přes sloupek karoserie do ostré zatáčky.

  • Palce na ramenech volantu

    Palce stačí mít jen volně na ramenech volantu a to nejen na rovince, ale zejména v zatáčce, čímž získáváte lepší zpětnou vazbu od předních kol. Pozice palce je obzvlášť důležitá, když pojedete do zatáčky a auto dostane přetáčivý smyk. V tu chvíli je potřeba dát tzv. kontra rejd, lidově jen kontra a to právě dáte snadněji tak, že budete mít palce opřené o ramena volantu. Pokud byste naopak palce dávali zvenku věnce v zatáčce, tak volantem do kontra otočíte jen tak, že sevřete volant v dlani, ale to je v rozporu s uvolněností. Přejít na článek >

  • Plynulost

    Při řízení je občas potřeba dělat vše rychle, ale nikdy zbrkle. Je důležité neškubat s volantem, ani když potřebujete rychle měnit směr. Pohyby musí být sice rychlé, ale plynulé. Ani plyn nepřidávejte prudce. Snažte se naladit na auto, které řídíte a udržujte si rytmus. Přejít na článek >

  • Pohled

    Pro bezpečnou jízdu potřebujete vnímat nejen nejbližší okolí silnice, ale i širší prostor. Při průjezdu zatáčkou je nutné se dívat přes 3 důležité body:

    1. Koukat na celý brzdný úsek, jakmile se přibližujete k místu brzdění. Toto je snadné, protože auto míří vpřed a vy taky koukáte přímo vpřed.

    2. Ve chvíli, kdy začínáte brzdit, pohled začněte plynule přesouvat do zatáčky. Toto je nejnáročnější část, protože vaše auto brzdí a stále jede rovně, ale vy už potřebujete koukat stranou do zatáčky.

    3. Obdobně jako bod 2) i zde při přiblížení k vrcholu zatáčky už musí pohled směřovat do nadcházející zatáčku, nebo na rovinku za zatáčkou. Přejít na článek >

  • Pohled – pokročilý

    Čím rychleji jedete, tím dále se musíte dívat po silnici. Při tom ale nesmíte zapomínat na pozorování okolí silnice, kvůli chodcům a zvěři, nebo na pozorování typu povrchu, nebo třeba štěrku ležícího na silnici. To je velmi obtížné a zároveň klíčové pro zvládnutí jízdy. Je to také hlavní důvod, proč je potřeba v průběhu učení sportovní jízdy zrychlovat pozvolně.

    Na okresce, kterou znáte, je důležitá technika pohledu. O to důležitější se stane tam, kde to neznáte. Snažte se v takovou chvíli dívat, kam vedou stromu za horizontem, kdy se začínají rovnat svodidla, což ukazuje na končící zatáčku a začínající rovinku, nebo na dráty elektrického vedení, které vám naznačují, kam vede zatáčka. Přejít na článek >

  • Pozice rukou na volantu

    Volant je nejlepší držet na ramenech (3. a 9. hodina), protože v této pozici máte největší rozsah pohybu při zatočení. Navíc mají ruce kontakt s rameny volantu a nestojí v cestě airbagu při autonehodě. Pokud máte auto s řazení s pádl pod volantem, tak se vám pádle budou lépe ovládat právě při pozici na 3. a 9. hodině. V neposlední řadě máme vypozorováno, že držení volantu na 2. a 10. hodině nutí řidiče začít přeručkovávat dříve než když mají ruce na 3. a 9. hodině. Přejít na článek >

  • Průjezd zatáčkou

    Zatáčku si rozdělte na 3 fáze. Jsou sice atypické zatáčky, které jde projet na plný plyn, nebo naopak ji celou probrzdíte, ale my se zaměříme na "typizovanou" zatáčku např. o 90 stupňů.

    1. Zabrzděte na "velké brzdy". To je fáze, kdy jedete na rovná kola a intenzivně brzdíte. Proč velké brzdy? Velké od slova, že snižujete velký rozdíl rychlostí nebo také, že šlapete velkou silou do brzdy. Na okresce toto berte s rezervou a "velké brzdy" nahraďte za "brzdit s rozumem".

    2. Dobrzdění do zatáčky = trail braking. Při této fázi snižujte brzdný účinek tak, jak otáčíte volantem do zatáčky. Jinými slovy nejde o hodně zatočit volantem a do toho stále intenzivně brzdit. To by přední kola nezvládla a auto by šlo do smyku. Můžete však trochu zvýšit tlak na brzdu (např. ze 30 na 40%) a o trochu více zatočit = aktivní trail braking. Musí to však být v rozumných mezích. Použijete to např. tehdy, kdy najíždíte do zatáčky a cítíte, že zvolená stopa a trail braking vás nedostanou na apex a bude vám od něj chybět metr nebo dva. Proto již v nájezdu můžete trochu přidat brzdu, o trochu více zatočit a snažit se auto stočit na zamýšlený apex.

    3. Postupně zrychlujte a odjíždějte ze zatáčky. Zrychlování by mělo být postupné a nikdy nepřidávejte plyn náhle.

  • Ručkování

    Ručkování úzce souvisí se správným pohledem. Pro správné ručkování je nutné se dobře dívat vpřed a správně zvolit jeden z typů ručkování podle úhlu zatáčky:

    1. Křížení rukou až o 180 stupňů.

    2. Tlačná ruka pouští volant a zůstává na volantu na obvyklém místě, otočení volantem tažnou rukou o 90 stupňů, tak aby spodní část volantu dojela k tlačné ruce, uchopení tlačnou rukou a zatáčení. Tomuto typu říkáme tzv. na Waltera podle legendárního závodníka Waltera Rohrla.

    3. Přeručkovat (při parkování, otáčení na malém prostoru apod.) případně pouštět volant (při driftování). Přejít na článek >

  • Posez za volantem – motokára

    Dodržujte následující body, pokud to nastavení sedačky v motokáře umožňuje:

    1. Při plně sešlápnuté brzdě musí být levá noha lehce pokrčená.

    2. Nastavte si výšku volantu tak, abyste měli pokrčené ruce a v lokti byl úhel cca 120 stupňů.

    3. Pamatujte na to, že vaše váha je srovnatelná s váhou motokáry, takže když si sednete moc dopředu nebo dozadu ,tak to bude mít vliv na nedotáčivé nebo přetáčivé chování motokáry. Přejít na článek >

  • Tlačná ruka

    Při zatáčení je dominantní tlačná ruka. Dává totiž lepší oporu o sedačku a je po celou dobu otočení volantu v kontaktu s věncem, zatímco tažná ruka nedává oporu a fyzicky ji není možné udržet celou plochou na volantu. Přejít na článek >

  • Ručkování – drift

    Pro ručkování při driftu je předem nutné vědět, jak velký úhel driftu pojedete. To souvisí s pohledem do zatáčky, ale i se stylem průjezdu, který pro danou zatáčku zvolíte. Vždy před driftem zatočte do zatáčky jen křížením rukama!!! Zde je postup:

    1. Malý úhel driftu = kontra dejte křížením rukama. Případně v úvrati spodní ruku na chvíli dejte z volantu a vraťte si ji při vrácení rejdu zpět do přímého směru. Takto otočíte volantem ještě o pár stupňů více.

    2. Střední úhel driftu = kontra dejte tzv. Walterem. Z nakřížených rukou, kterými jste zatočili do zatáčky, nyní postupně vracejte volant tak, abyste si ho za spodní část chytnuli jednou rukou a tou můžete otočit skoro až o 360 stupňů. To vám dá pro kontra větší rozsah, než křížení (bod 1).

    3. Velký úhel driftu = kontra dejte roztočením volantu a pak si ho po ustálení auta v úhlu driftu zase chyťte. Přejít na článek >

Zlepšit pro příště
  • Uvolněné ruce

    Volant držte zlehka a jen nezbytně nutnou silou. Pokud ho budete držet křečovitě, tak volant vám sice bude dávat zpětnou vazbu tím, že ztuhne, zlehkne, ale vy ji neucítíte. Uvedu to na pěkném příkladu - najíždíte do pravé zatáčky na sněhu a zničehonic dostanete přetáčivý smyk. Auto hodí zadkem vlevo a volant se chce přirozeně vytočit taky vlevo, ale vy mu to díky křečovitým rukou nedovolíte a stále ho držíte ve směru doprava. Tím bráníte autu, aby vám napovědělo, co dělat. Přejít na článek >

  • Poloměr zatáčky

    Snaz se zkouset smyky v zatacce s velkym polomerem nebo na letisti do dlouhe (kulate) zatacky. Auto prejde do smyku v dlouhe zatacce pomaleji nez v ostre.

  • Rychlost při smyku

    Delat smyk v nizke rychlosti je tezsi nez ve vysoke, protoze auto ve vyssi rychlosti spotrebuje hodne vykonu na zrychlovani a uz mu nezbyva tolik na utrhnuti zadnich kol do smyku. Naopqk v nizke rychlosti je auto hbitejsi.

  • Rychlost práce s volantem

    Kontra do smyku davej jen tolik, kolik auto potrebuje. Nedavej kontra strojove. Pokud uz je auto ve smyku, tak musis vratit kontra do primeho smeru rychle, jinak se ti auto pretoci do opacneho smyku.

  • Návrat ze smyku

    Kdyz se chces vratit ze smyku, tak prvni se do primeho smeru vraci volant a az pote auto.

Výhledově
  • Brzdění levou nohou

    Brzdění levou nohou je dovednost, kterou můžete zužitkovat na mnoho způsobů. Zde je pár tipů, jak položit skvělé základy:

    1. Levou nohu mějte vždy opřenou o patu.

    2. Levá noha by měla být neustále v kontaktu s brzdou, aby byl začátek brzdění plynulý a hladký.

    3. Levou nohu nemusíte mít v kontaktu s brzdou celou plochou vaší podrážky, ale klidně podrážkou o hranu brzdy, tzn. levá noha tlačí na brzdu ze šikma.

    4. Trénujte levou nohou v klidu při 90 - 110 km/hod. To proto, kdybyste se spletli, tak máte asi 3 až 4 sekundy se "probudit" a brzdu pustit jinak zabrzdíte ostře.

    Netrénujte brzdění levou v těchto situacích.

    1. Ve velmi nízké rychlosti.

    2. Na mokru.

    3. V noci.

    4. Pokud za vámi někdo jede a tlačí se na vás.

  • Jak si zapamatovat neznámou okresku/okruh

    První průjezd jeďte vždy zvolna a snažte se správným pohledem číst zatáčky. Nejdůležitější je, abyste si všimli, zdali mají úseky na neznámé okresce nějaké podobné rysy a podle toho si je pojmenujte. Například, že je pár technických zatáček za sebou (např. serpentiny), pak jsou dlouhé rovinky (dálnice) a za nimi následuje rychlá pasáž (zatáčky na odvahu). Právě tím, že dáte úsekům jména, se vám budou lépe pamatovat.

    S každým dalším průjezdem si snažte o úsecích a celé okresce zapamatovat co nejvíce a zpřesňovat získané informace, tzn. která zatáčka utahuje, kde je špína na apexu, kam vede silnice za horizontem atd. Přejít na článek >

  • Jízda bez jízdních asistentů

    Návyky se nemění ani s vypnutými asistenty. Nutné je ale klást důraz na plynulou jízdu a uvolnění těla. Nebuďte ve stresu a pomáhejte si brzděním levou nohou. Při smyku neubírejte plyn prudce, ale jen pomalu a plynule.

  • Jízda na mokru a sněhu

    Na mokru a na sněhu změňte stopu a apex si posuňte dál do zatáčky. Brzdění přichází dřív a je ještě plynulejší a jemnější. Při jízdě si nechávejte rezervu na řešení nečekaných situací. Zvláštní důraz je kladen na plynulost jízdy a jemnost ovládání volantu a pedálů. Každé škubnutí volantem nebo prudké přidání plynu způsobí ztrátu přilnavosti nebo dokonce smyk.

  • Jízda v noci

    Při jízdě na okresce je důležité pohled rozšířit i do stran za škarpu, kde může stát zvěř, nebo i chodci. To je v noci ještě obtížnější a je nutné jízdu v noci trénovat. Pokud vám něco na silnici, nebo v jejím okolí uniklo, jedete moc rychle.

    Noc má ale i své výhody. Protijedoucí auto je vidět daleko dopředu podle světel. Je důležité dívat se skrz stromy, na svodidla, nebo na bok auta před vámi, kde můžete spatřit světelný kužel. Správný rytmus v noci není jízda na 100%, ale na 75%. Přejít na článek >

  • Brzdění levou nohou – pokročilé

    Pokud zvládnete základní návyk, jak levou nohou ovládat brzdu, tak toto jsou 4 možnosti, jak využít brzdění levou nohou při nájezdu do zatáčky:

    1. Pozvolna brzdíte, ale volant držíte ve stejném rejdu.

    2. Pozvolna brzdíte a dotáčíte volant do stále většího rejdu, tzn. např. z rejdu 45 na 90 stupňů. To se vám hodí v případech, kdy například zatáčka na okresce utáhne nebo je na silnici nějaká překážka.

    3. Pozvolna brzdíte a ostřeji dotočíte volantem do rejdu, tzn. např. z rejdu 45 na 180 stupňů. Vyvoláte tím přetáčivý smyk, který se hodí pro jízdu na sněhu.

    4. Současné brzdění a přidávání plynu. Brzdění přenese váhu na přední kola a současné přidávání plynu přenese váhu na zadní kola. Výsledkem je, že auto je zatížené na předních i zadních kolech a je v nájezdu do zatáčky velmi stabilní. Jenom pozor, nerado v takovou situaci mění směr. Toto použijete tam, kde už např. na okruhu jedete v nájezdu do zatáčky tak rychle, že hrozí přetáčivý smyk.

Přehled hodnocení

Kam dál?