- Naklánění hlavy do zatáček
Hlavu v autě nenaklánějte. To totiž zkresluje perspektivu. Výjimkou je jen chvíle, kdy se řidič potřebuje vyklonit ze sedačky, aby viděl přes sloupek karoserie do ostré zatáčky.
- Palce na ramenech volantu
Palce stačí mít jen volně na ramenech volantu a to nejen na rovince, ale zejména v zatáčce, čímž získáváte lepší zpětnou vazbu od předních kol. Pozice palce je obzvlášť důležitá, když pojedete do zatáčky a auto dostane přetáčivý smyk. V tu chvíli je potřeba dát tzv. kontra rejd, lidově jen kontra a to právě dáte snadněji tak, že budete mít palce opřené o ramena volantu. Pokud byste naopak palce dávali zvenku věnce v zatáčce, tak volantem do kontra otočíte jen tak, že sevřete volant v dlani, ale to je v rozporu s uvolněností. Přejít na článek >
- Plynulost
Při řízení je občas potřeba dělat vše rychle, ale nikdy zbrkle. Je důležité neškubat s volantem, ani když potřebujete rychle měnit směr. Pohyby musí být sice rychlé, ale plynulé. Ani plyn nepřidávejte prudce. Snažte se naladit na auto, které řídíte a udržujte si rytmus. Přejít na článek >
- Pohled
Pro bezpečnou jízdu potřebujete vnímat nejen nejbližší okolí silnice, ale i širší prostor. Při průjezdu zatáčkou je nutné se dívat přes 3 důležité body:
1. Koukat na celý brzdný úsek, jakmile se přibližujete k místu brzdění. Toto je snadné, protože auto míří vpřed a vy taky koukáte přímo vpřed.
2. Ve chvíli, kdy začínáte brzdit, pohled začněte plynule přesouvat do zatáčky. Toto je nejnáročnější část, protože vaše auto brzdí a stále jede rovně, ale vy už potřebujete koukat stranou do zatáčky.
3. Obdobně jako bod 2) i zde při přiblížení k vrcholu zatáčky už musí pohled směřovat do nadcházející zatáčku, nebo na rovinku za zatáčkou. Přejít na článek > - Pohled – pokročilý
Čím rychleji jedete, tím dále se musíte dívat po silnici. Při tom ale nesmíte zapomínat na pozorování okolí silnice, kvůli chodcům a zvěři, nebo na pozorování typu povrchu, nebo třeba štěrku ležícího na silnici. To je velmi obtížné a zároveň klíčové pro zvládnutí jízdy. Je to také hlavní důvod, proč je potřeba v průběhu učení sportovní jízdy zrychlovat pozvolně.
Na okresce, kterou znáte, je důležitá technika pohledu. O to důležitější se stane tam, kde to neznáte. Snažte se v takovou chvíli dívat, kam vedou stromu za horizontem, kdy se začínají rovnat svodidla, což ukazuje na končící zatáčku a začínající rovinku, nebo na dráty elektrického vedení, které vám naznačují, kam vede zatáčka. Přejít na článek > - Pozice rukou na volantu
Volant je nejlepší držet na ramenech (3. a 9. hodina), protože v této pozici máte největší rozsah pohybu při zatočení. Navíc mají ruce kontakt s rameny volantu a nestojí v cestě airbagu při autonehodě. Pokud máte auto s řazení s pádl pod volantem, tak se vám pádle budou lépe ovládat právě při pozici na 3. a 9. hodině. V neposlední řadě máme vypozorováno, že držení volantu na 2. a 10. hodině nutí řidiče začít přeručkovávat dříve než když mají ruce na 3. a 9. hodině. Přejít na článek >
- Průjezd zatáčkou
Zatáčku si rozdělte na 3 fáze. Jsou sice atypické zatáčky, které jde projet na plný plyn, nebo naopak ji celou probrzdíte, ale my se zaměříme na "typizovanou" zatáčku např. o 90 stupňů.
1. Zabrzděte na "velké brzdy". To je fáze, kdy jedete na rovná kola a intenzivně brzdíte. Proč velké brzdy? Velké od slova, že snižujete velký rozdíl rychlostí nebo také, že šlapete velkou silou do brzdy. Na okresce toto berte s rezervou a "velké brzdy" nahraďte za "brzdit s rozumem".
2. Dobrzdění do zatáčky = trail braking. Při této fázi snižujte brzdný účinek tak, jak otáčíte volantem do zatáčky. Jinými slovy nejde o hodně zatočit volantem a do toho stále intenzivně brzdit. To by přední kola nezvládla a auto by šlo do smyku. Můžete však trochu zvýšit tlak na brzdu (např. ze 30 na 40%) a o trochu více zatočit = aktivní trail braking. Musí to však být v rozumných mezích. Použijete to např. tehdy, kdy najíždíte do zatáčky a cítíte, že zvolená stopa a trail braking vás nedostanou na apex a bude vám od něj chybět metr nebo dva. Proto již v nájezdu můžete trochu přidat brzdu, o trochu více zatočit a snažit se auto stočit na zamýšlený apex.
3. Postupně zrychlujte a odjíždějte ze zatáčky. Zrychlování by mělo být postupné a nikdy nepřidávejte plyn náhle. - Ručkování
Ručkování úzce souvisí se správným pohledem. Pro správné ručkování je nutné se dobře dívat vpřed a správně zvolit jeden z typů ručkování podle úhlu zatáčky:
1. Křížení rukou až o 180 stupňů.
2. Tlačná ruka pouští volant a zůstává na volantu na obvyklém místě, otočení volantem tažnou rukou o 90 stupňů, tak aby spodní část volantu dojela k tlačné ruce, uchopení tlačnou rukou a zatáčení. Tomuto typu říkáme tzv. na Waltera podle legendárního závodníka Waltera Rohrla.
3. Přeručkovat (při parkování, otáčení na malém prostoru apod.) případně pouštět volant (při driftování). Přejít na článek > - Posez za volantem – motokára
Dodržujte následující body, pokud to nastavení sedačky v motokáře umožňuje:
1. Při plně sešlápnuté brzdě musí být levá noha lehce pokrčená.
2. Nastavte si výšku volantu tak, abyste měli pokrčené ruce a v lokti byl úhel cca 120 stupňů.
3. Pamatujte na to, že vaše váha je srovnatelná s váhou motokáry, takže když si sednete moc dopředu nebo dozadu ,tak to bude mít vliv na nedotáčivé nebo přetáčivé chování motokáry. Přejít na článek > - Tlačná ruka
Při zatáčení je dominantní tlačná ruka. Dává totiž lepší oporu o sedačku a je po celou dobu otočení volantu v kontaktu s věncem, zatímco tažná ruka nedává oporu a fyzicky ji není možné udržet celou plochou na volantu. Přejít na článek >
- Ručkování – drift
Pro ručkování při driftu je předem nutné vědět, jak velký úhel driftu pojedete. To souvisí s pohledem do zatáčky, ale i se stylem průjezdu, který pro danou zatáčku zvolíte. Vždy před driftem zatočte do zatáčky jen křížením rukama!!! Zde je postup:
1. Malý úhel driftu = kontra dejte křížením rukama. Případně v úvrati spodní ruku na chvíli dejte z volantu a vraťte si ji při vrácení rejdu zpět do přímého směru. Takto otočíte volantem ještě o pár stupňů více.
2. Střední úhel driftu = kontra dejte tzv. Walterem. Z nakřížených rukou, kterými jste zatočili do zatáčky, nyní postupně vracejte volant tak, abyste si ho za spodní část chytnuli jednou rukou a tou můžete otočit skoro až o 360 stupňů. To vám dá pro kontra větší rozsah, než křížení (bod 1).
3. Velký úhel driftu = kontra dejte roztočením volantu a pak si ho po ustálení auta v úhlu driftu zase chyťte. Přejít na článek >