- Jistota
Jedním ze znaků, že má řidič jízdu pod kontrolou, je jeho jistota za volantem. Je potřeba řídit tak, abyste nezmatkovali, zůstávali v klidu a vzbuzovali důvěru u spolujezdců. Pokud vám to nejde, pravděpodobně potřebujete ubrat na rychlosti. Jedním ze znaků, že jste si jistí za volantem je, že každou zatáčku projíždíte stejně. Můžou tam být chyby v průjezdu zatáčkou, technice pohledu nebo podřazování, ale hlavně jezdit stejně. Jistotu totiž nebude vzbuzovat řidič, který jednu zatáčku probrzdí, druhou podřadí podřadí s cuknutí, přestože běžně řadí bez cukání a v neposlední řadě když řidič neustále koriguje směr v zatáčce, protože kouká jen před kapotu.
- Uvolněné ruce
Volant držte zlehka a jen nezbytně nutnou silou. Pokud ho budete držet křečovitě, tak volant vám sice bude dávat zpětnou vazbu tím, že ztuhne, zlehkne, ale vy ji neucítíte. Uvedu to na pěkném příkladu - najíždíte do pravé zatáčky na sněhu a zničehonic dostanete přetáčivý smyk. Auto hodí zadkem vlevo a volant se chce přirozeně vytočit taky vlevo, ale vy mu to díky křečovitým rukou nedovolíte a stále ho držíte ve směru doprava. Tím bráníte autu, aby vám napovědělo, co dělat. Přejít na článek >
- Plynulost
Při řízení je občas potřeba dělat vše rychle, ale nikdy zbrkle. Je důležité neškubat s volantem, ani když potřebujete rychle měnit směr. Pohyby musí být sice rychlé, ale plynulé. Ani plyn nepřidávejte prudce. Snažte se naladit na auto, které řídíte a udržujte si rytmus. Přejít na článek >
- Posez za volantem – motokára
Dodržujte následující body, pokud to nastavení sedačky v motokáře umožňuje:
1. Při plně sešlápnuté brzdě musí být levá noha lehce pokrčená.
2. Nastavte si výšku volantu tak, abyste měli pokrčené ruce a v lokti byl úhel cca 120 stupňů.
3. Pamatujte na to, že vaše váha je srovnatelná s váhou motokáry, takže když si sednete moc dopředu nebo dozadu ,tak to bude mít vliv na nedotáčivé nebo přetáčivé chování motokáry. Přejít na článek > - Pozice rukou na volantu
Volant je nejlepší držet na ramenech (3. a 9. hodina), protože v této pozici máte největší rozsah pohybu při zatočení. Navíc mají ruce kontakt s rameny volantu a nestojí v cestě airbagu při autonehodě. Pokud máte auto s řazení s pádl pod volantem, tak se vám pádle budou lépe ovládat právě při pozici na 3. a 9. hodině. V neposlední řadě máme vypozorováno, že držení volantu na 2. a 10. hodině nutí řidiče začít přeručkovávat dříve než když mají ruce na 3. a 9. hodině. Přejít na článek >
- Palce na ramenech volantu
Palce stačí mít jen volně na ramenech volantu a to nejen na rovince, ale zejména v zatáčce, čímž získáváte lepší zpětnou vazbu od předních kol. Pozice palce je obzvlášť důležitá, když pojedete do zatáčky a auto dostane přetáčivý smyk. V tu chvíli je potřeba dát tzv. kontra rejd, lidově jen kontra a to právě dáte snadněji tak, že budete mít palce opřené o ramena volantu. Pokud byste naopak palce dávali zvenku věnce v zatáčce, tak volantem do kontra otočíte jen tak, že sevřete volant v dlani, ale to je v rozporu s uvolněností. Přejít na článek >
- Tlačná ruka
Při zatáčení je dominantní tlačná ruka. Dává totiž lepší oporu o sedačku a je po celou dobu otočení volantu v kontaktu s věncem, zatímco tažná ruka nedává oporu a fyzicky ji není možné udržet celou plochou na volantu. Přejít na článek >
- Naklánění hlavy do zatáček
Hlavu v autě nenaklánějte. To totiž zkresluje perspektivu. Výjimkou je jen chvíle, kdy se řidič potřebuje vyklonit ze sedačky, aby viděl přes sloupek karoserie do ostré zatáčky.
- Držení řadící páky
Řadicí páku držte celou dlaní. Netlačte ji jen hranou dlaně a ani ji netahejte dvěma prsty.
- Řazení
Mezi převody 2-3 a 4-5 a opačně řaďte šikmo. Nikdy ne vpřed/dozadu – do strany – vpřed (tzv. za roh, ať nehrozí riziko zařazení špatného převodu).
- Pohled
Pro bezpečnou jízdu potřebujete vnímat nejen nejbližší okolí silnice, ale i širší prostor. Při průjezdu zatáčkou je nutné se dívat přes 3 důležité body:
1. Koukat na celý brzdný úsek, jakmile se přibližujete k místu brzdění. Toto je snadné, protože auto míří vpřed a vy taky koukáte přímo vpřed.
2. Ve chvíli, kdy začínáte brzdit, pohled začněte plynule přesouvat do zatáčky. Toto je nejnáročnější část, protože vaše auto brzdí a stále jede rovně, ale vy už potřebujete koukat stranou do zatáčky.
3. Obdobně jako bod 2) i zde při přiblížení k vrcholu zatáčky už musí pohled směřovat do nadcházející zatáčku, nebo na rovinku za zatáčkou. Přejít na článek > - Brzdění levou nohou
Brzdění levou nohou je dovednost, kterou můžete zužitkovat na mnoho způsobů. Zde je pár tipů, jak položit skvělé základy:
1. Levou nohu mějte vždy opřenou o patu.
2. Levá noha by měla být neustále v kontaktu s brzdou, aby byl začátek brzdění plynulý a hladký.
3. Levou nohu nemusíte mít v kontaktu s brzdou celou plochou vaší podrážky, ale klidně podrážkou o hranu brzdy, tzn. levá noha tlačí na brzdu ze šikma.
4. Trénujte levou nohou v klidu při 90 - 110 km/hod. To proto, kdybyste se spletli, tak máte asi 3 až 4 sekundy se "probudit" a brzdu pustit jinak zabrzdíte ostře.
Netrénujte brzdění levou v těchto situacích.
1. Ve velmi nízké rychlosti.
2. Na mokru.
3. V noci.
4. Pokud za vámi někdo jede a tlačí se na vás. - Podřazení – meziplyn
Meziplyn je možná technika starých závodníků a dnes "není potřeba", protože moderní auta mají synchronizaci v převodovce, ale tato technika vám dodá skvělý pocit za volantem a současně je šetrnější k převodovce. Meziplyn je důležité natrénovat, než začnete pravou nohou ovládat brzdu i plyn zároveň. Získáte tak cit pro otáčky a budete automaticky dvakrát vyšlapovat spojku levou nohou. Postup (např. při řazení ze 4ky na 3ku) je následující:
1. Nespěchejte na to. Udělejte celé podřazení pomalu!
2. Uberte plyn
3. Sešlápněte spojku (tomu říkáme 1. spojka)
4. Vyřaďte 4ku na neutrál
5. Pusťte spojku (tomu říkáme dát spojku nahoru)
6. Přidejte plyn tak, aby to odpovídalo otáčkám pro 3ku
7. Sešlápněte spojku (tomu říkáme 2. spojka)
8. Zařaďte 3ku
9. Pusťte spojku Přejít na článek > - Podřazení – meziplyn s brzděním
Patu mějte opřenou o zem. Pravá noha by měla směrovat špičkou lehce vlevo a zešikma doléhat na brzdu, kouskem malíčku musí překrývat plyn. Samotné přidání plynu nedělejte otočením v kotníku, ale celou nohou v kyčli. Tak se udržíte konstantní tlak na brzdu. Práce se spojkou a plynem je totožná jako u meziplynu bez brzdění. Přejít na článek >