fbpx
Special Drive
Hodnocení
Jakub Štern
Subaru BRZ
Victory simulator
18.4.2021
Cíl
Zdokonalit okruhové návyky
Zvládnuté
  • Brzdění levou nohou

    Nohu (ať už pravou při běžném brzdění, nebo levou v tomto případě) mějte vždy opřenou o patu! Vaše noha by měla být neustále v kontaktu s povrchem pedálu, aby byl začátek brzdění plynulý a hladký. Dejte ale pozor, abyste tak nepřibrzďovali ve chvíli, kdy nechcete. Pro začátek zkuste brzdit na rovná kola stejnou silou, jako brzdíte pravačkou. Do zatáčky postupně brzdný účinek snižujte (nikdy nebrzdit ostře do zatáčky jinak riskujete smyk). To vám pomůže zvýšit přilnavost předních kol do zatáčky, rychleji reagovat v pasáži bez řazení, korigovat drift, nebo jako pojistka pro nečekané situace na okresce. Netrénujte brzdění levou ve velmi nízké rychlosti, na mokru, nebo v noci. Tyto faktory řidiče odvádí od koncentrace. Netrénujte samozřejmě ani v případě, že blízko za vámi jede jiné auto.

  • Palce na ramenech volantu

    Palce stačí mít jen volně na ramenech volantu a to nejen na rovince, ale zejména v zatáčce, čímž získáváte lepší zpětnou vazbu od předních kol. Palce ale za ramena volantu neohýbejte a nepoužívejte je k zatáčení. Tím byste totiž používali tažnou ruku. Přejít na článek >

  • Pozice rukou na volantu

    Volant je nejlepší držet na ramenech (třetí a devátá hodina), protože v této pozici máte největší rozsah pohybu při zatočení. Navíc mají ruce kontakt s rameny volantu a nestojí v cestě airbagu při autonehodě. Přejít na článek >

  • Uvolněné ruce

    Volant držte zlehka a sílu používejte jen pokud je to nezbytně nutné. Zatnuté ruce zkreslují informace o chování auta, znemožňují uvolněnou jízdu a jsou překážkou k jemnému ovládání volantu. Přejít na článek >

Zlepšit pro příště
  • Pohled

    Pro bezpečnou jízdu potřebujete vnímat nejen nejbližší okolí silnice, ale i širší prostor. Při průjezdu zatáčkou je nutné se dívat přes 3 důležité body:

    1) Koukat na celý brzdný úsek, jakmile se přibližujete k místu brzdění.
    2) Ve chvíli, kdy začínáte brzdit, pohled plynule přesouvat přes vrchol (tzv. apex) do zatáčky.
    3) Při přiblížení k apexu už musí pohled směřovat do nadcházející zatáčky, nebo na rovinku za zatáčkou. Přejít na článek >

  • Práce s pedály v zatáčce

    Během průjezdu zatáčky nepoužívejte plyn, nebo brzdu, několikrát. Nástup plynu by měl být buď plynulý a neměl by polevovat. Některé zatáčky je možné projet na konstantní plyn bez polevení. Brzdná síla musí při vjezdu do zatáčky plynule polevovat.

  • Správná stopa v zatáčce

    Na okresce volte vždy stopu na pozdní apex. Vždy se s předstihem dívejte do zatáček, ke kterým přijíždíte a podle toho upravte dráhu auta, tak abyste zůstali v bezpečí, na konci zatáčky byli vždy ve svém pruhu a zatáčku projeli co největším obloukem. Auto se tak zklidní a jízda bude bezpečnější.

    Na začátek si zkuste zapamatovat místa, kde máte apexy a podle chování auta, počasí, stavu pneu a brzd se snařte stopu uzpůsobit tomu, abyste zatáčku projeli co nejrychleji. K tomu budete muset být velmi přesní, abyste se trefili do správného nájezdu do zatáčky, jinak bude ve vyšší a vysoké rychlosti těžké dostat auto na apex. Přejít na článek >

  • Ovládání volantu

    Necukej volantem vpravo a vlevo, auto to destabilizuje. A při zatočení zleva do prava neškubnout volantem.

Výhledově
  • Adaptace

    Při rychlé jízdě na okruhu musíte vnímat své auto stejně, jako kdekoliv jinde. Někdy se může stát, že se s počtem ostrých kol snižuje účinek vašich brzd (tzv. vaše brzdy vadnou). Jindy musíte kvůli mokru změnit stopu, protože co funguje na suchu, za deště fungovat nemusí. Přizpůsobte tedy jízdní styl reakcím vašeho auta a podmínkám na okruhu. Odlišné počasí vyžaduje odlišný přístup k řízení. Stejně tak je nutné započítat opotřebení pneumatik, měnící se tlak v pneumatikách, nebo vadnutí snižující se účinek brzd.

  • Jízda stylem plný plyn – plná brzda

    Na motokárách je potřeba minimalizovat čas, kdy nepřidáváte plyn, nebo nebrzdíte naplno. Cílem je sešlápnout plný plyn co nejdříve a brzdit co nejpozději a na plnou brzdu. To ale neznamená, že na brzdový, nebo plynový pedál "skočíte" a ztratíte tak přilnavost pneumatik. Nástup na pedály musí být progresivní a rychlý, ale ne dupnutím.

  • Konzistence

    Vyspělý řidič se pozná podle toho, že dokáže stabilně jezdit rychlá kola s nízkým rozdílem mezi nejrychlejšími a nejpomalejšími časy (delta). Pro trénink konzistence není nutné jezdit nejostřejším stylem. Zpomalte oproti vašemu nejlepšímu času například o 3 sekundy a snažte se kolo za kolem jezdit s deltou 0,5 sekundy. Uvidíte, jak je to náročné.

  • Plynulost

    Při řízení je občas potřeba dělat vše rychle, ale nikdy zbrkle. Je důležité neškubat s volantem, ani když potřebujete rychle měnit směr. Pohyby musí být sice rychlé, ale plynulé. Ani plyn nepřidávejte prudce. Snažte se naladit na auto, které řídíte a udržujte si rytmus. Přejít na článek >

  • Pokročilá stopa v zatáčce

    Na okruhu, motokárách, nebo na simulátoru se hojně využívá intenzivní brzdění na rovná kola s následným dobrzďováním do zatáčky. Uvnitř samotné zatáčky je potřeba jemně pracovat s plynem, aby motokára či auto nepřešlo do smyku. Výjezd je taktéž o citlivé práci s plynem.

  • Technika brzdění

    Na okruhu se brzdí krátce a intenzivně. Nejzazší brzdný bod se dá najít jednoduchým postupem. Ten vám ukážu na příkladu cílové rovinky a brzdění do šikany na Autodromu Most:
    1. Na rovince začněte brzdit o něco dříve, než vám napovídá pocit (takže například budete brzdit u cedule 250 m, místo abyste začali brzdit až u cedule 200 m).
    2. Využijte naplno vaše brzdy a přilnavost pneumatik, aby zasáhlo ABS, které prodlužuje brzdnou dráhu, ale abyste brzdili co to jde. V případě zásahu ABS, nebo blokování kol, uberte brzdný účinek tak, aby se kola točila, ale stále jste brzdili a poté opět brzdit až na hranici ABS (tento manévr probíhá velmi rychle)
    3. Zpomalujte takto až do okamžiku, kdy se dostanete na rychlost vhodnou k průjezdu zatáčkou.
    4. V tento moment si odměřte zbývající vzdálenost do zatáčky (což může být třeba 110 metrů).
    5. V dalším kole posuňte brzdný bod od 10 m oproti předchozímu kolu (v našem případě tedy na 240 m) a opět využijte brzdy naplno. Protože brzdíte stejně intenzivně jako v předchozím kole, měl by moment správné rychlosti pro zatočení přijít o 10 m dál (v našem případě na 100 m).
    6. V dalším kole opět posuňte brzdný bod o 10 metrů a odměřte vzdálenost k dobru (teď už to bude například 90 metrů).
    7. Takto pokračujte, až vám nezbude žádná vzdálenost k dobru. Tím jste nalezli nejzazší brzdný bod, který pro uvedený příklad vychází na 140 m.

    Vyvarujte se tendenci zkoušet brzdit intenzivněji a intenzivněji v jednotlivých kolech. Brzdný bod se hledá vždy při maximálním brzdném účinku!

  • Využití šířky dráhy

    Závodní okruh není okreska. Na okruhu využívejte celou šířku dráhy. Tím je myšlen každý centimetr, který máte k dobru. Cílem je si zatáčku otevřít nebo-li nadjet. Čím více si ji otevřete, tím menší budete mít rejd na volantu a tím rychleji budete moci zatáčku projet. Ve většině případů začněte zatáčet od bílé čáry, která ohraničuje asfalt. Nebojte se na výjezdu ze zatáčky najet na barevný obrubník (pozor, na mokru velmi klouže) a tím si ještě víc zatáčku otevřít.

Přehled hodnocení

Kam dál?