24. 11. 2023
Na řízení je krásné to, že většinu věcí můžete udělat mnoha způsoby a nikdo nemůže říct, že jen jeden z nich je jediný vhodný. Když nepočítám správný pohled, ze kterého vychází v autě všechno a který má jeden základ, najdete v technikách velkou variabilitu. Vždy záleží na podmínkách, na konkrétním autě a hlavně na tom, co vám vyhovuje. Můžete různým způsobem brzdit před zatáčkou nebo nabrzďovat až hluboko k apexu, uvést auto do smyku a následně ho srovnat a to samé platí třeba i pro podřazování…
Někdo podřazuje během brzdění na rovná kola a pomalu pouští spojku, jiný to řeší podřazením až po nabrzdění do zatáčky, při nájezdu k apexu a těsně před akcelerací a někdo podřadí s brzděním a s meziplynem už před nájezdem. Já jsem zastánce posledního způsobu, i když chápu, že někomu nevyhovuje. Dost často ale slyším, že právě meziplyn s brzděním a s dvojitou spojkou je přežitek nebo že se tak dokonce vůbec nedá jezdit na okruhu. Podle mě je to hloupost a slyšet je nejčastěji od těch, kteří meziplyn vůbec neumí.
V podobném smyslu mě nedávno zaujal „poprask“ mezi americkými jezdci a také fanoušky série NASCAR. Letos totiž jeden ze závodů (bylo to na městském okruhu v Chicagu) vyhrál pilot Shane van Gisbergen se „zvláštním“ způsobem ovládání pedálů. Shane je Novozélanďan, šampion australské série Supercars. Letos ale závodil v NASCAR, kde jsou fanoušci a závodníci doslova paf z jeho „magické“ práce nohou. A co Shane ve svém autě dělá? Podřazuje s meziplynem!
Je radost vidět tuhle techniku ve špičkové závodní sérii, i když NASCAR nemá na kontinentu zrovna moc uznání. Nechme stranou, že je fascinující, že někdo vynáší Shanea do nebes právě pro tohle a zvlášť v sérii, kde se běžně brzdí levačkou a meziplyn tu ještě nedávno byl celkem normální. Mě zaujalo něco jiného. Pojďme se ale podívat, jak Shane s pedály vlastně pracuje. Našel jsem starší video, kde Shane řídí Holden Comodore V8 právě v sérii Supercars. Můžete se ale podívat i na letošní záběry z NASCAR, ale tohle starší se mi líbí ještě o kousek víc.
Shane tu má pedály hodně blízko u sebe a to mu umožňuje trochu jinou magii, při oťukávání brzdy před každým brzděním. To dělá proto, aby se ujistil, že má na předních i zadních brzdách stejný tlak, resp. požadovaný tlak. Při průjezdech přes obrubníky a kvůli různým vibracím auta se totiž může stát, že destičky s pístky brzd trochu „odskočí“ od kotoučů. Kvůli tomu by pak tlak na brzdu, který má určitě Shane perfektně natrénovaný, přinesl odlišný brzdný účinek. Navíc se může stát, že se odvibrování destiček projeví víc na předních kolech, což by bylo ještě méně žádoucí. Zadní kola by pak brzdila oproti předním trochu víc, než jak má Shane běžně nastaveno.
Díky poklepání na brzdy přes plyn si může Shane dovolit dokonce i trochu tvrdší nástup na brzdy. Ťuknutí levačkou do pedálu je velmi jemné, auto nerozhodí, tak akorát, aby byly brzdy připravené. Tohle je u závodníků běžné, ale Shane si v jednu chvíli takhle dokonce přiťukne na brzdu pravým kotníkem, zatímco pravá noha ovládá plyn. Paráda.
A co teda ten meziplyn? Shane jede se Supercars speciálem, kde je sekvenční řazení, umožňující řazení i podřazování bez spojky díky odpojení zapalování při řazení. S vyšlápnutou spojkou se ale zapalování neodpojí a tak může Shane přidávat otáčky. Na pár místech je ale vidět, že možná ze zvyku z běžných sportovních aut, náznakem vyšlápne spojku dvakrát. Na co se ale podívejte, je plynulost v ovládání plynu, žádné dupnutí na pedál, které by mu auto s velkým výkonem, krouťákem a bez stabilizace neodpustilo.
Shaneův způsob meziplynu bych nenazval ukázkový. Víc se mi osvědčilo mít patu na zemi a nohu skoro rovně se špičkou vzhůru. Pohyb k přidání plynu pak začínám v kyčli a pata opřená o zem mi zajistí stálý brzdný účinek. To je ale můj způsob a potřebujete k němu perfektně postavené pedály. Shane je vítěz mnoha závodů a dělá to skvěle, navíc v autě, kde musíte mnohem víc tlačit na brzdu.
Kromě techniky pohledu neexistuje jeden jediný způsob, jak něco dělat v autě správně. Až vám bude někdo tvrdit, že bez meziplynu nemůžete řídit sportovní auto, bude to asi tak stejná blbost, jako když jiný tvrdí, že meziplyn s brzděním je na okruh nepoužitelný.
Vždy jsem si říkal, že musím umět všechny způsoby ovládání auta a řešení různých situací správně, abych byl dobrým řidičem. Ne je nutně používat, ale umět je použít. A umět je použít správně, to je zásadní. Zjistíte to, až si sednete do nějakého specifického auta, ve kterém vám váš běžný přístup nebude fungovat. Není nic horšího, než dostat do ruky starou 911 a připadat si jako v autoškole, protože se tu řadí spíš jako ve staré Lada Niva, než jako ve vašem moderním hatchbacku. Je prostě mnohem snazší přepnout na něco, co už jste někdy trénovali, než teprve na místě vymýšlet, jak se s autem skamarádíte. Zkuste takhle přistoupit k řízení. Nemusíte nutně podřazovat s meziplynem s dvojitou spojkou, ani brzdit levačkou, ale určitě se může hodit to umět. Zkuste být co nejlepšími a nejkomplexnějším řidičem. To je podle mě cesta k radosti za volantem.
Profesionální kouč
Na řízení auta je krásné, že se můžete stále učit něco nového. Pokud chcete řídit jako gentleman a zvládnout pevnou rukou jakékoliv auto, mohl by vás zajímat coaching sportovní jízdy.