fbpx
Special Drive

Ford GT40 na okresce

10. 1. 2022

Filip Šimer

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Tohle video pro vás mám schované už dlouho a teď na něj přišla správná chvíle. Nebudu zbytečně popisovat, co na něm je. Pustíte si ho sami a hned víte, že tu někdo pořádně prohání starou GT40 na silnici, která sem tam připomíná hladkou asfaltovou rally rychlostku.

Řeknu vám ale, co na něm vidím já. Hodně mě baví, když někdo řídí starší auto (ať už je to závodní legenda, jako GT40 na videu, nebo třeba jen sportovní youngtimer) tak, jak jeho konstruktéři předpokládali. Jenže řídit rychle a zároveň bezpečně třeba takovou starou 911 nebo klidně prvního Golfa, to už chce mít něco v rukách. Chlápek na videu to v ruce rozhodně má a tak můžete vidět, jak při brždění podřazuje s meziplynem, rychlým kontra chytá (téměř) každé ujetí hravě zádě GT40 a zároveň při tom řídí hodně jemně, necuká s volantem a nepřidává zbrkle plyn.

Takhle prostě chcete umět řídit. A proč? Protože až budete mít v garáži nějakou starou střelu, nebudete jí jen vystavovat před kavárnou, ale užijete si jí i po cestě tam a každá projetá zatáčka a každý trefený meziplyn pro vás budou odměnou. Věřte mi, že káva vám pak bude chutnat dvakrát tolik. Umět řídit auto jemně a s použitím technik starých závodníků je nejen mnohem větší zábava, která často ani nevyžaduje velkou rychlost, ale je to taky mnohem bezpečnější.

Jasně, můžete říct, že řízení na videu je extra třída a že se na takový level nikdy nedostanete. To ale neznamená, že se k tomu nemůžete nikdy přiblížit. To je důvod, proč většinu řidičů během coachingu učím i techniky jako je meziplyn, nebo brždění levačkou. Před tím je samozřejmě třeba zvládnout techniku pohledu, správné ovládání volantu, ideální stopu a vůbec jemné ovládání auta. Když tohle zvládente, budete umět ovládat rodinného kombíka i starý sporťák a vaše jízda bude vždycky bezpečná. To se ale nenaučí každý. Jenom ten, kdo chce…

Dobře a pokud vás to hodně zajímá, tak záběry jsou z Tour Auto Rally z roku 2018. Co to je? Asi nejzajímavější závod historiků na světě. V roce 2018 jeli přes 2000 km, navštívili 3 okruhy a 10 speciálek. Trochu jako v duchu starých Giro d´Italia, kde závodili borci jako Walter Röhrl za volanty Stratosů s turby. Jenže tenhle historický závod se jede po těch nejlepších řidičských silnicích ve Francii a každý rok přiláká hodně rozmanité startovní pole majitelů neskutečně vzácných aut. To zní jako dobrý nápad na výlet, že? Letos se jede poprvé až do Andory a startuje se už v dubnu. Mrkněte na web závodu nebo ještě na tohle video ze stejné speciálky, jako je onboard výše.

Filip Šimer

Petr Mutafov

Profesionální kouč

CHCETE SE ZLEPŠOVAT?

Na řízení auta je krásné, že se můžete stále učit něco nového. Pokud chcete řídit jako gentleman a zvládnout pevnou rukou jakékoliv auto, mohl by vás zajímat coaching sportovní jízdy.