fbpx
Special Drive

ŘIDIČSKÝ VRCHOL JSOU VAŠE NOHY, RUCE A VAŠE HLAVA, TAK SE JE NAUČTE OVLÁDAT

8. 3. 2019

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Filip Šimer

Po světě chodí mnoho nadšenců do aut, jejichž řidičský vrchol spočívá v získání vysněného sportovního auta. Pro někoho to znamená ostrý hothatch, pro jiného lehkonohý Caterham nebo ikonické Ferrari. Za to se na nikoho nemohu zlobit, ale podle mě je to špatná cesta. A proč?

Každé auto je jen tak dobré, jak dobrý jste vy řidič. Bez vás je to jen hromada plechů, hliníku a železa. Sice krásná hromada, ale pořád jen hromada. S vámi do auta usedá umění a kontrola, technika a chytrost. Za život tak můžete získat a nějakou dobu vlastnit mnoho krásných aut, ale co vám nikdo do konce života nevezme, je to co, co jste se naučili. Proto by mělo být touhou každého nadšence do aut naučit se skvěle řídit (jakkoliv logicky to zní, divili byste se, jak málo z nich to chápe). To znamená mít zvládnutou techniku, jako jsou meziplyny, brzdění levou nohou, správná práce s volantem, správné vedení pohledu a mnoho dalších detailů. Tyto techniky si můžete osvojit klidně za rok. Znamená to ale ještě i něco mnohem hůře popsatelného a uchopitelného. Také něco nesrovnatelně důležitějšího. Já tomu říkám chytrost řidiče, kterou považuji za řidičský vrchol. Co je to tedy ta chytrost?

„Chytrost mimo jiné znamená umět jezdit pomalu“

Jednoduše řečeno je to způsob, jakým uvažujete při sportovní jízdě. Musíte vnímat auto, povrch silnice, veškerý pohyb v okolí a podmínky panující venku. V praxi to znamená dokázat předvídat námrazu v zatáčce, která je ve stínu, i když je už zbytek silnice suchý od slunce. Jindy upravit stopu a rychlost v ďolíku, kde se drží vlhkost. Chytrost mimo jiné znamená umět jezdit pomalu. Někdy se jdete svézt po okreskách a něco se vám nedaří. Buď vám auto škube při meziplynu, vjíždíte do zatáčky příliš rychle anebo vás na silnici překvapí něco, co jste neviděli. Můžete mít špatný pocit z auta a můžou vás zneklidňovat podmínky venku. Prostě zpomalte a soustřeďte se na jízdu tak, aby bylo vše pod kontrolou a měli jste dobrý pocit. Klidně jeďte jako šnek, pokud je to nutné pro eliminaci rizika, ale hlavně se naučte zvolnit. Když je vše v pořádku a cítíte kontrolu nad autem i nad svými myšlenkami, můžete začít opět přidávat na rychlosti.

„Poučte se ze svých chyb a naučte se být chytrým řidičem“

Málokdo dokáže projet neznámý úsek na okresce, nebo první kolo neznámého okruhu, v ideální stopě a ve svižném tempu, aniž by do některé zatáčky nebrzdil příliš pozdě, nezvolil špatnou stopu anebo neudělal jinou malou, nebo větší chybu. Jsou místa, kde to ani není možné, protože přes terén není vidět, kam pokračuje série zatáček a jestli se zatáčka, do které právě najíždíte, otevírá, nebo zavírá. Chytrý řidič musí takový úsek ale dokázat projet napoprvé vždy bezpečně. Velmi chytrý řidič navíc dokáže své chyby v dalších průjezdech rychle odstranit. Chci tím říct, že chytrost nespočívá v tom být vždy nejrychlejší, ale v tom snažit se být vždy lepší, než před chvílí. Pokud se naučíte analyzovat své chyby a budete mít dost trpělivosti je odstranit, jste na nejlepší cestě stát se skvělým řidičem.


Během mých coachingů se s klienty soustředíme vždy nejdřív na chytrost a na uvažování nad řízením auta, protože z chytrosti vychází všechny další řidičské dovednosti. Proto i vy začněte hned! Jak se učit řidičskou chytrost? Dost se můžete naučit sledováním onboard videí závodníků, nebo okoukáváním od jiných řidičů. Pro samouky mám ale pár tipů, jak svou chytrost rozvíjet.

Zapomeňte na upravování podvozku, brzd a na lepivé gumy. Učte se s jednoduchým autem se slabým motorem, které za vás nic neudělá. U takového auta je obzvlášť potřeba chytrost, protože slabé auto nevystartuje při předjíždění jako raketa a už vůbec s ním neodjedete rychle ze zavřené zatáčky. Koně pod kapotou nahradíte zkušenostmi a šikovností za volantem. Dejte si práci přemýšlet, na jaký převodový stupeň projet zatáčku, kde přibrzdit nebo jestli nebude lepší pouze ubrat plyn, abyste neztratili drahocennou rychlost. Jakmile do sebe dostanete takové uvažování, přechod do rychlejšího auta pro vás bude mnohem jednodušší. Chytrost můžete nejlépe trénovat na pěkné okresce, když se jdete svézt pro radost. Není potřeba jet rychle, ale je nutné zaměřit se na techniku jízdy. Vyberte si nějakou pasáž zatáček a s každým průjezdem dbejte na kvalitnější provedení. Pokud se vám někde nedaří trefit apex, nevadí, tak to zkuste znovu. Snižte nájezdovou rychlost nebo si lehce ťukněte do brzdy.  Analyzujte si pro sebe, jaký je nejlepší průjezd, až se vám ho podaří dosáhnout. Při mém coachingu chci často po řidičích, aby mi během řízení souvisle popisovali, co zrovna dělají, kam se koukají a také co budou dělat v další zatáčce. Mohu díky tomu hodnotit, jestli ovládají své auto vědomě a zapojují dostatečně svou hlavu. Řidič si tak navíc výrazněji uvědomuje vše, co za volantem dělá a rozvíjí tak svou chytrost.

Představte si, že vaše hlava je při sportovní jízdě jako superpočítač, který neustále zpracovává informace o autě, silnici a vašem jízdním stylu. K tomu, aby tenhle superpočítač mohl fungovat, potřebuje jednu věc a to je správná technika pohledu. Musíte získat informace z velké dálky a z okolí silnice, protože jedete rychle. Jednoduchá poučka je koukat na silnici, co nejdále dohlédnete a při tom nezapomenout sledovat okolí, kvůli ostatním autům a zvířatům. Ale o tom až příště.

Chytrosti za volantem se budete učit celý život a to je na tom celém krásné, protože stejně jako při jakékoliv jiné činnosti, se zlepšením přichází radost a učit se řídit auto vás tak může bavit, dokud vám jako důchodci doktor nesebere řidičák. S vaší chytrostí bude stoupat i vaše jistota za volantem a z vaší jízdy bude mít radost i spolujezdec. Tak co? Už sedáte za volant?

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Filip Šimer

CHCETE SE ZLEPŠOVAT?

Na řízení auta je krásné, že se můžete stále učit něco nového. Pokud chcete řídit jako gentleman a zvládnout pevnou rukou jakékoliv auto, mohl by vás zajímat coaching sportovní jízdy.