14. 3. 2022
Vyhrál Rally Monte Carlo, o týden později čtyřiadvaceti hodinovku v Daytoně, 12h Sebringu, 1000 km Nürburgringu a získal Národní řád za zásluhy od francouzského prezidenta, když uprostřed závodu v Le Mans zastavil, aby pomohl jinému závodníkovi z hořícího auta. Před padesáti lety jezdil po rovince Mulsanne přes 380 km/h, vyhrál Evropský rally šampionát, zvítězil na Targa Florio a skončil na čtvrtém místě při svém prvním startu ve Formuli 1. Zemřel jeden z velikánů motorsportu, šampion z dob, kdy byli řidiči gentlemani nasazující život každý víkend v jiném závodě a v jiném autě.
To je ale jen pár nejvyšších a nejznámějších vrcholů jeho pestré kariéry. Vic závodil snad ve všem a všude byl velmi úspěšný. Vítězil třeba i v tak divokých závodech jako byl Marathon de la Route, který kombinoval tratě Nürburgring Nordschleife a Südschleife a jel se 84 hodin (!), během kterých se Vic dělil s dalšími dvěma řidiči o Porsche 911R. S 911S vyhrával závody rally a v neskutečně krásném, rychlém a nebezpečném Porsche 908 vévodil vytrvalostním závodům a závodil i ve slavném Porsche 917. Byl to skutečný gentleman za volantem a univerzální pilot. Vzpomínka na něj mi připomíná řidičský styl a přístup, který bychom chtěli snad všichni umět. Před časem jsem četl článek, kde Vic krásně popisoval, jak „pohladit“ starou 911 za ušima, aby předla přesně tak, jak chcete a je to krásné čtení, při kterém jsem si vzpomněl na vlastní zkušenost s novější, ale přeci starou 911:
„Skutečným tajemstvím řízení prvních 911 je rovnováha. Když jsem v šedesátých letech začínal v rallye, auto s motorem vzadu mělo rozložení hmotnosti zhruba 40/60. Ta auto předcházela hrozná pověst o přetáčivosti. Vyvážení těchto prvních 911 šlo krásně měnit už jen malou změnou na plynu nebo v řízení – ale pokud nezkušený řidič ucítil, že se záď začínal přetáčet, obvykle jednoduše ubral plyn. A to byl samozřejmě recept na katastrofu. Příliš prudké ubrání plynu odlehčilo zadní kola, přeneslo váhu na přední a dodatečná přilnavost předních kol znamenala, že jste se smyku nevyhnuli.
„Ve chvíli, kdy průměrný řidič ucítil, že se zadní část vozu klouže, bylo už většinou příliš pozdě na to, aby přetáčivost zachytil, protože vůz s těžkou zádí do smyku „zrychluje“. Zjistil jsem však, že děsivá pověst modelu 911 je mýtus. Jakmile pochopíte vyvážení a dynamiku, auto se stane předvídatelným – a skutečně bezpečným. Je to auto, které je třeba jemně přemlouvat, přesvědčovat a svádět: ale nikdy ne šikanovat. Chovejte se k němu jemně – vše musí jít hladce a jemně. Pokud se 911 pokusíte šikanovat, kousne vás.“
Vic napsal knihu Porsche High Performance Handbook, ve které se hodně věnuje rovnováze a jemnosti ovládání aut. „Jestli je rovnováha nejdůležitější slovo v teorii řízení aut, pak jemnost je druhé nejdůležitější. Příště, až budete mít příležitost sledovat řidiče kamionu, obřího kolosu na kolech, zamyslete se nad tím, jak zvládne náklaďák ovládat bez trhání volantem, bez náhlého brzdění a ukvapené akcelerace. Pokud to zvládne on, určitě to dokážete i vy se svým autem, které váží jen zlomek.“
„Podívejte se někdy na záběry z onboardových kamer závodníků. Všimnete si, že závodníci dost často reagují extrémně rychle, ale nikdy ve spěchu, protože vždy dopředu vědí, díky předvídání, co budou potřebovat udělat. Všechny jejich pohyby splývají do jedné plynulé změny. Tréninkem se můžete naučit přejít z plného plynu na maximální brzdnou sílu během setin vteřin, i tak to ale musíte udělat jemně. Zatáčení z rovinky musí být jemný přechod pohybu do a ze zatáčky. Dupání na brzdu či plyn, nebo svírání volantu rozhodí důležitou rovnováhu vašeho auta.“
Když tohle čtu, je to pro mě jako balzám a cítím, že mi Vic mluví z duše. Dokazuje to, že sportovní jízda, bezpečná jízda s rodinou na hory, nahánění desetinek na okruzích nebo kumšt ve zvládání rally zkoušek mají stejný základ. Kdo jiný by o tom mohl vědět víc než Vic? A právě jako Vic bychom měli chtít být, nebo minimálně alespoň takovým způsobem řídit. Sám se tyhle dovednosti snažím předávat svým klientům na coachingu, čtenářům v článcích jako byl třeba ten o ovládání volantu a samozřejmě je neustále sám pilovat. Až se dnes půjdete projet na oblíbenou okresku do prosluněného dne, vzpomeňte si, že jemnost je klíč k bezpečnosti i rychlosti. A vzpomeňte si na Vica.
Zdroje:
Simon Kidston
Driving Tips: Vic Elford on how to seduce a classic 911
Porsche High Performance Driving Handbook
Profesionální kouč