fbpx
Special Drive

Derek Bell a Porsche 956

6. 5. 2022

Filip Šimer

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Porsche 956 jsem bohužel neřídil, takže vám nenapíšu jaké to je. Trochu se o něm ale rozpovídal Derek Bell, který v něm zažíval své nejlepší roky. „Řídit tohle auto na jakémkoliv okruhu bylo speciální. Zvlášť ve Spa, vzpomínám si, že ve Spa bylo obzvlášť rychlé. Nürburgring mu zrovna nevyhovoval, problémem bylo, že na Nürburgringu je hodně nerovností a boulí a asi 170 zatáček, ve kterých jsou také boule, což je pro auto hodně náročné. Porsche 956 byla přisátá k zemi vzduchem proudícím nad kabinou i pod ní, což je krásná věc. Jenže na Ringu je problém, že se autu chce neustále skákat a když vjedete na nerovnost, kterých tam je dost a dost, říká vám „ok tak já skočím“ a vážně se vznese, chvíli letí vzduchem, ale aerodynamika ho rychle přibije s velkou ránou k zemi. Takhle to jde pořád dokola a to mě upřímně moc nebavilo.

Před pár lety jsem ale na Nürburgringu, při memoriálu Stefana Bellofa, řídil to samé auto, se kterým jsme tu před mnoha lety závodili. Chovalo se neuvěřitelně a byla to krásná jízda. Pak za mnou přišel Hans Stuck, který se s mým autem také svezl a říká „hele, to auto se ovládá skvěle“. Na to jsem mu řekl jen „ano, teď je skvělé, ale v době kdy jsme s ním závodili tu bylo příšerné“. Hans na to říká „to je proto, že na Ringu odstranili všechny boule, které nás vyhazovaly“.“

Porsche 956 je sice „dítětem“ Norberta Singera, ale celému závodnímu oddělení tehdy šéfoval Peter Falk. Další vzpomínka z testování 956, kde byl Jacky Ickx a Jochen Mass pochází od něj. „Při průjezdu zatáčkou je závodní auto na samém limitu ztráty trakce. Řidič tento limit vnímá přetížením působícím na vlastní tělo. Jeho nohy a střed těla jsou připoutány do skořepinové sedačky, ale jeho hlava v přilbě je volná, takže všechno přetížení musí absorbovat krk. Mozek vnímá vztah mezi přetížením a rychlostí v zatáčce. Když zná řidič auto dobře, může posoudit maximální rychlost průjezdu zatáčkou podle síly působící na jeho krk a samozřejmě mu pomáhá i zbytek těla připoutaný k sedačce.

Tolik k člověku; a teď stroj. Ve srovnání s běžným autem je závoďák schopný projíždět zatáčky mnohem rychleji. To hlavně díky nižšímu těžišti, tvrdšímu odpružení, speciálním pneumatikám a a karoserii generující přítlak. V dřívějších letech byla auta vybavena ducktaily, spoilery a křídly pro zvýšení přítlaku. Řidiči si zvykli na maximální zatížení krku v zatáčkách. Pak ale přišla aerodynamická revoluce a auta generující podtlak mezi podvozkem a asfaltem. Tahle auta vyvíjela extrémně silné síly působící směrem dolů díky speciálně designovaným podvozkům se vzduchovými kanály a zadním difusorem. K tomu ještě používala přítlačnou karoserii. Taková byla i naše 956. Výsledkem bylo, že se rychlost zatáčkách i přetížení extrémně zvýšilo. To vyžadovalo významně silnější krky. Jezdci se jednoduše museli „nacítit“ na nové auto a postupně získávat zkušenosti.

Když jsme 956 testovali poprvé, bylo to na okruhu Paul Ricard, jezdci zprvu projížděli zatáčky mnohem pomaleji, než bylo ve skutečnosti možné, protože prostě nebyli zvyklí na tak velké přetížení a nemohli uvěřit, že by to šlo ještě rychleji. Kousíček od boxů je na Paul Ricard velmi rychlá levá zatáčka, vlastně až děsivě rychlá. Z boxů jsme slyšeli, jak jezdci vždy před touto zatáčkou ubírají plyn. Později toho dne, kdy už ujeli mnoho kol a jejich mozky uvykly novým podmínkám, bylo slyšet jak tu zatáčkou berou naplno. Neskutečné!“

Řídit 956 muselo být opravu něco neuvěřitelného. Zvlášť v té době. Našel jsem hezký onboard Dereka právě z Nürburgringu. Bohužel mu není vidět na ruce a někde jsem četl, že měl vedle sebe obří kameru, kterou musel celou dobu přidržovat jednou rukou. V rozhovoru toho pak hodně litoval, protože by prý mohl jet o dost rychleji, kdyby měl obě ruce na volantu…

Na jiném, podle mě naprosto perfektním onboardu z Kyalami už kameru držet nemusel a jede pořádnou pilu. Schválně se dívejte, jak jemně, bez cukání a zbytečných pohybů ovládá volant. Svou jízdu ještě stíhá komentovat. K videu vám bohužel nemůžu přidat titulky, protože patří Duke Video a ti nechtějí o půjčení videa ani slyšet. Myslím ale, že i tak si ho užijete.

Filip Šimer

Petr Mutafov

Profesionální kouč

MĚJTE PŘEHLED

Přihlášením k odběru newsletteru získáte informace z první ruky. Nemusíte pak netrpělivě prohlížet stránky a zjišťovat, jestli už vyšel nový článek, nebo kdy bude další ježdění na okruhu.